Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,406
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,156
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کیفیت مراقبت های پرستاری از دیدگاه پرستاران و بیماران مراکز آموزشی-درمانی شهر سمنان

صفحات

 صفحه شروع 134 | صفحه پایان 143

چکیده

 سابقه و هدف: مراقبت های پرستاری به عنوان یک جزء اساسی از خدمات بهداشتی درمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. سلامت و بهبود بیماران در گرو ارایه مراقبت با کیفیت می باشد. استفاده از دیدگاه پرستاران و بیماران و شرکت فعالانه آن ها در تصمیم گیری نقش به سزایی در کیفیت خدمات داشته و باید به عنوان یک اصل مد نظر قرار گیرد. هدف این تحقیق, بررسی کیفیت مراقبت های پرستاری از دیدگاه پرستاران و بیماران مراکز آموزشی-درمانی شهر سمنان بود.مواد و روش ها: دراین مطالعه مقطعی 300 بیمار بستری در بخش داخلی, جراحی, زنان و کودکان مراکز آموزشی-درمانی امیرالمومنین (ع) و فاطمیه (س) شهر سمنان با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک و هم چنین 52 پرستار شاغل در دو بیمارستان فوق انتخاب شدند. کیفیت مراقبت های پرستاری در ابعاد روانی-اجتماعی و ارتباطی با پرسش نامه (Quality patient care scale: QUALPAC) شامل 41 سوال و بر اساس مقیاس 3 درجه ای لیکرت با عبارات رتبه ای بندرت, گاهی, بیش تر اوقات بود که به ترتیب نمرات 1 تا 3 به آن اختصاص یافت و توسط بیماران و پرستاران منتخب تکمیل شد. بامحاسبه میانگین نمرات سوالات پرسش نامه برای هر فرد, نظرات به 3 گروه نامطلوب (کمتر از1.5 ), تا حدودی مطلوب (1.5-2.49) و مطلوب (2.5-3) تقسیم بندی شد.یافته ها: کیفیت مراقبت در بعد روانی اجتماعی از دیدگاه %31.6 بیماران و %92.6 پرستاران مطلوب بود. هم چنین کیفیت مراقبت در بعد ارتباطی از دیدگاه %24.7 بیماران و %56.8 پرستاران مطلوب بود. بین دیدگاه بیماران و پرستاران در هر دو بعد مراقبت تفاوت معنی دار (P<0.001)مشاهده شد. در بعد روانی اجتماعی %73.5 بیماران اظهار داشتند به ندرت پرستاران خود را به بیماران معرفی می کنند. هم چنین %77.9 اظهار داشتند به ندرت بیماران جدید, به بیماران معرفی می شوند. در بعد ارتباطی, %42.5 بیماران اظهار داشتند به ندرت به بیمار جهت حفظ اسرار وی اطمینان خاطر داده می شود.نتیجه گیری: بیماران و پرستاران به علت دارا بودن پیش زمینه فکری متفاوت و تجارب مختلف زندگی دارای درک و دیدگاه متفاوتی نسبت به کیفیت مراقبت ها می باشند. لذا ارزیابی مجدد استانداردهای کیفیت مراقبت با روی کرد مددجو محوری, اتخاذ تدابیری جهت افزایش ارتباط مناسب بین بیمار و پرستار و توجه به نیازهای روانی-اجتماعی بیماران ضرورت دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نیشابوری، معصومه، رییس دانا، نیره، قربانی، راهب، و صادقی، طاهره. (1389). بررسی کیفیت مراقبت های پرستاری از دیدگاه پرستاران و بیماران مراکز آموزشی-درمانی شهر سمنان. کومش، 12(2 (پیاپی 38))، 134-143. SID. https://sid.ir/paper/37598/fa

Vancouver: کپی

نیشابوری معصومه، رییس دانا نیره، قربانی راهب، صادقی طاهره. بررسی کیفیت مراقبت های پرستاری از دیدگاه پرستاران و بیماران مراکز آموزشی-درمانی شهر سمنان. کومش[Internet]. 1389؛12(2 (پیاپی 38)):134-143. Available from: https://sid.ir/paper/37598/fa

IEEE: کپی

معصومه نیشابوری، نیره رییس دانا، راهب قربانی، و طاهره صادقی، “بررسی کیفیت مراقبت های پرستاری از دیدگاه پرستاران و بیماران مراکز آموزشی-درمانی شهر سمنان،” کومش، vol. 12، no. 2 (پیاپی 38)، pp. 134–143، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37598/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا