Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,150
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

788
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تهیه آزمون سازگاری دانشجویان (اسد)، و تعیین پایایی، روایی و تعیین هنجار آن

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه: ورود به دانشگاه همواره برای برخی از دانشجویان با چالش هایی همراه است که مستلزم سازگاری مجدد می باشد. کنش های سازگاری دانشجویان متفاوت از سازگاری انسان در موقعیت های دیگر می باشد. با توجه به وجود نوع کنش سازگارانه و ناسازگارانه نیاز به وجود ابزار ویژه آن می باشد. هدف: هدف از انجام این پژهش تهیه آزمون مناسب برای سنجش سازگاری دانشجویان متناسب با واکنش های آنان در شرایط فرهنگ ایرانی بود. روش: با استفاده از سوابق پژوهشی انجام شده و آزمون های مشابه خارجی مانند مقیاس سازگاری دانشجویان (سی ای اس) و پرسشنامه انطباقی دانشجویان و جمع آوری اطلاعات مربوط به واکنش های انطباق دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرسشنامه اولیه تهیه شد. سوالات مربوط به پنج خرده مقیاس با عنوان سازگاری اجتماعی, سازگاری تحصیلی, دلبستگی به رشته و دانشگاه, سازگاری عاطفی و هدفمندی اختصاص داده شد. روایی محتوایی آن توسط اساتید روان شناسی و مشاوره تایید و سپس بروی یک نمونه 771 نفری دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تعدادی از دانشجویان دیگر دانشگاه های شهر اصفهان به همراه آزمون جی اچ کیو اجرا گردید. سوالات با روش آماری مناسب تحلیل و میزان پایایی, روایی و هنجار آزمون همراه نقاط برش تعیین گردیدند. یافته ها: میانگین ضریب لاشه برای تبیین روایی محتوای کل آزمون 0.71 و برای خرده مقیاس ها از 0.58 تا 0.82  به دست آمد. همبستگی نمره کل آزمون با آزمون جی اچ کیو 0.58- به دست آمد و برای سایر خرده مقیاس ها نیز همبستگی معنی بین 0.27- تا 0.43- به دست آمد که نشانگر روایی آزمون است. پایایی درونی کل آزمون 0.94 و برای خرده آزمون ها از 0.73 تا 0.81 تعیین گردید. بحث و نتیجه گیری: با توجه به میزان پایایی و روایی به دست آمده, آزمون سازگاری دانشجویان (اسد) ابزاری است که می تواند مورد استفاده محققان قرار گیرد. به علاوه می تواند به عنوان ابزاری برای سنجش و پایش سازگاری دانشجویان در مراکز مشاوره دانشجویی مورد استفاده واقع شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرح بخش، کیومرث. (1390). تهیه آزمون سازگاری دانشجویان (اسد), و تعیین پایایی, روایی و تعیین هنجار آن. اندازه گیری تربیتی، 2(6)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/384161/fa

    Vancouver: کپی

    فرح بخش کیومرث. تهیه آزمون سازگاری دانشجویان (اسد), و تعیین پایایی, روایی و تعیین هنجار آن. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1390؛2(6):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/384161/fa

    IEEE: کپی

    کیومرث فرح بخش، “تهیه آزمون سازگاری دانشجویان (اسد), و تعیین پایایی, روایی و تعیین هنجار آن،” اندازه گیری تربیتی، vol. 2، no. 6، pp. 0–0، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384161/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا