مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

949
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

405
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های تاب آوری بر رضایت شغلی پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: کارکنان بخش سلامت در مواجهه با عوامل تنش زای شغلی زیادی هستند. میزان این تنش در حرفه ی پرستاری بیش از دیگر مشاغل بخش سلامت است. پرستاری به دلیل درخواست های عاطفی ناشی از درگیر شدن احساس در کنار کار و همچنین شرایط سخت شغلی مانند کار بیش از اندازه توان, تعارض فردی, نبودن پشتیبانی روانی و همچنین سختی عوامل فیزیکی, سازمانی و روانی_اجتماعی محیط کار, حرفه ای پرچالش است. یکی از مهم ترین توانایی های انسان که سبب سازگاری موثر با عوامل خطر مانند عوامل استرس زای روانی_اجتماعی محیط کار می شود, تاب آوری است. هدف: تعیین تاثیر آموزش مهارت های تاب آوری بر مولفه های رضایت شغلی شرایط روانی_اجتماعی شغلی کارشناسان پرستاری بیمارستان روانپزشکی شفا رشت. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع تجربی با دو طرح پیش آزمون و پس آزمون و یک گروه شاهد بود. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی, نمونه ای با حجم 80 نفر از کارشناسان پرستاری شاغل در بیمارستان شفا دانشگاه علوم پزشکی گیلان (رشت), انتخاب شدند که در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. برای گروه آزمون دوره آموزش مهارت های تاب آوری طی 10 نشست 45 دقیقه ای, اجرا شد ولی گروه شاهد برنامه روتین خود را سپری کرد. ابزار گرد آوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه عوامل روانی_اجتماعی شغلی Copenhagen Psychosocial Questionnaire(COPSOQ) بود. برای واکاوی داده ها از آزمون آماری ویلکوکسون به کمک نرم افزار SPSS v. 22 استفاده شد. نتایج: متغیرهای دموگرافی (جمعیت شناختی) در دو گروه آزمون و شاهد همسان بودند و اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود نداشته. تحلیل داده ها نشان داد که میزان تغییرپذیری مولفه های رضایت از نوع شغل و رضایت از آینده شغلی عوامل روانی_اجتماعی شغلی کارشناسان پرستاری گروه آزمون که زیر آموزش تاب آوری قرار رفتند از کارشناسان پرستاری گروه شاهد بدون آموزش, به طور معنی دار بیشتر بود(05/0p≤ ). نتیجه گیری: آموزش تاب آوری بر مولفه های رضایت شغلی عوامل روانی_اجتماعی محیط کار, اثرگذار و سبب ارتقای رضایت شغلی پرستاران می شود. بنابراین, پیشنهاد می شود آموزش تاب آوری در برنامه آموزش ضمن خدمت پرستاران گنجانده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین نژاد، فاطمه، ارسلانی، نرگس، ره گوی، ابوالفضل، و بیگلریان، اکبر. (1397). تاثیر آموزش مهارت های تاب آوری بر رضایت شغلی پرستاران. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 27(105 )، 50-60. SID. https://sid.ir/paper/389435/fa

    Vancouver: کپی

    حسین نژاد فاطمه، ارسلانی نرگس، ره گوی ابوالفضل، بیگلریان اکبر. تاثیر آموزش مهارت های تاب آوری بر رضایت شغلی پرستاران. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1397؛27(105 ):50-60. Available from: https://sid.ir/paper/389435/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه حسین نژاد، نرگس ارسلانی، ابوالفضل ره گوی، و اکبر بیگلریان، “تاثیر آموزش مهارت های تاب آوری بر رضایت شغلی پرستاران،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 27، no. 105 ، pp. 50–60، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389435/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button