Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,222
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

804
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 101

چکیده

 مقدمه و اهداف: نقص در کارکردهای اجرایی همچون مهارت های تنظیم رفتار (بازداری, انتقال توجه, کنترل هیجان) و مهارت های فراشناخت (برنامه ریزی, سازمان دهی مواد, نظارت, حافظه کاری, آغازگری) و ضعف در خواندن, نوشتن و ریاضیات از علایم رایج در اختلالات یادگیری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال یادگیری استان یزد صورت گرفت. مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری دختر و پسر دوره دبستان در استان یزد در سال تحصیلی 99-98 بودند که از میان آنان 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و با گمارش تصادفی, به دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر برای هر دو گروه) تقسیم شدند. ابزار پژوهش, پرسشنامه کارکردهای اجرایی BRIEF بود. گروه آزمایش طی 10 جلسه 20 دقیقه ای جریان مستقیم و ضعیف 1/5 میلی آمپر از طریق قرار دادن الکترود آند 5 در 5 سانت در منطقه پیش پیشانی خلفی-جانبی چپ Fz و کاتد 5 در 7 سانت و جریان یک میلی آمپر بر روی ساعد دست راست قرار گرفت. داده ها با بهره گیری از تحلیل کواریانس یک راهه (آنکوا) و چندمتغیره (مانکوا) و آزمون مقایسه میانگین ها تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر مهارت های تنظیم رفتار (بازداری, انتقال توجه, کنترل هیجان) و مهارت های فراشناخت (برنامه ریزی, سازمان دهی مواد, نظارت, حافظه کاری, آغازگری) موثر بوده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش برای بهبود کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلالات یادگیری که شامل مهارت های تنظیم رفتار و مهارت های فراشناخت می شود می توان از تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عارفانیان، پریسا، سعیدمنش، محسن، و عزیزی، مهدیه. (1399). اثربخشی تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال یادگیری. طب توانبخشی، 9(4 )، 91-101. SID. https://sid.ir/paper/389605/fa

    Vancouver: کپی

    عارفانیان پریسا، سعیدمنش محسن، عزیزی مهدیه. اثربخشی تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال یادگیری. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(4 ):91-101. Available from: https://sid.ir/paper/389605/fa

    IEEE: کپی

    پریسا عارفانیان، محسن سعیدمنش، و مهدیه عزیزی، “اثربخشی تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال یادگیری،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 4 ، pp. 91–101، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389605/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button