مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

285
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

503
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت سیستم های پشتیبانی از یادگیرنده با عملکرد تحصیلی و سازگاری دانشگاهی آنان

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 21

چکیده

 مقدمه: امروزه دانشگاه های علوم پزشکی کشور با ارتقاء کیفیت سیستم های پشتیبانی ارائه شده به دانشجویان سعی در بهبود عملکرد تحصیلی و سازگاری آن ها با محیط دانشگاه می نمایند. در این میان رضایتمندی, دانشجویان از این سیستم ها از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین دیدگاه دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از کیفیت سیستم های پشتیبانی از یادگیرنده با عملکرد تحصیلی و سازگاری دانشگاهی آنان در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. روش ها: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بر روی کلیه دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 98-97 (420 نفر) انجام شد. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران به تعداد 200 نفر محاسبه و دانشجویان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای وارد مطالعه گردیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ترکیبی سیستم های پشتیبانی از یادگیرنده و استاندارد سازگاری دانشگاهی (SACQ) بیکر و سریاک بود. داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت سیستم های پشتیبانی در هر سه بعد سازگاری دانشگاهی شامل شناختی (0/313=rو 0/001=P), عاطفی (0/226=r و 0/029=P) و سازمانی (0/182=rو 0/036=P) با عملکرد تحصیلی رابطه معنی-دار از نوع مثبت و مستقیم مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت سیستم ها در ابعاد شناختی (0/323=rو 0/001=P), عاطفی (0/270=rو 0/019=P)و سازمانی (0/389=rو 0/001=P) با سازگاری دانشگاهی آنان نیز رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نیز بیانگرآن بود که بعد شناختی (0/001=p و 0/303=β ) و عاطفی (0/001=p و 0/201=β ) توان تبیین معنی دار عملکرد تحصیلی را دارند. همچنین بعد شناختی (0/001=p و 0/274=β ), بعد عاطفی (001/0P= و 251/0β =) و بعد سازمانی (0/001=p و 0/368=β ) قادر به پیش بینی معنی دار سازگاری دانشگاهی بودند. نتیجه گیری: دیدگاه دانشجویان داروسازی درمورد کیفیت سیستم های پشتیبانی از یادگیرنده مطلوب بوده و با عملکرد تحصیلی و سازگاری دانشگاهی آن ها رابطه مثبت و مستقیم داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستمی، بهرام، رمضانی بدر، فرهاد، آرمانی کیان، علیرضا، معین، زهرا، و افشاری، ناصر. (1398). رابطه بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت سیستم های پشتیبانی از یادگیرنده با عملکرد تحصیلی و سازگاری دانشگاهی آنان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 11(3 )، 12-21. SID. https://sid.ir/paper/390773/fa

    Vancouver: کپی

    رستمی بهرام، رمضانی بدر فرهاد، آرمانی کیان علیرضا، معین زهرا، افشاری ناصر. رابطه بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت سیستم های پشتیبانی از یادگیرنده با عملکرد تحصیلی و سازگاری دانشگاهی آنان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1398؛11(3 ):12-21. Available from: https://sid.ir/paper/390773/fa

    IEEE: کپی

    بهرام رستمی، فرهاد رمضانی بدر، علیرضا آرمانی کیان، زهرا معین، و ناصر افشاری، “رابطه بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت سیستم های پشتیبانی از یادگیرنده با عملکرد تحصیلی و سازگاری دانشگاهی آنان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 11، no. 3 ، pp. 12–21، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/390773/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button