مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

723
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

825
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان اثربخشی استفاده از الگوی تدریس هیجامد بر ارتقای آگاهی واج شناختی و مهارت خواندن دانش آموزان سندروم داون

صفحات

 صفحه شروع 231 | صفحه پایان 250

چکیده

 ثبت اطلاعات یادگیری در حافظه دانش آموزان سندروم داون همواره با مشکل مواجه است. بنابراین, توجه به راهبردهایی که به آنان در پردازش اطلاعات کمک کند, از دغدغه های گروه آموزشی مدارس استثنایی است. با توجه به اینکه آگاهی واج شناختی نقش مهمی در مهارت خواندن موفق ایفا می کند, توجه به آن در مقاطع تحصیلی ابتدایی و به ویژه برای کودکان دارای اختلال حایز اهمیت است. در پژوهش حاضر, روش تدریس مبتنی بر الگوی هیجامد معرفی شده است. هیجامد, ناآنان مفهومی روان شناختی و ادغامی از دو واژه (هیجان و بسامد) است که به تاثیر هیجانات ناشی از استفاده حواس در یادگیری مفاهیم اشاره می کند. این مفهوم, متشکل از سه مرحله هیچ آگاهی, برون آگاهی و درون آگاهی است که با توجه به درگیری حواس بیشتر در فرایند یادگیری, برای تدریس واج ها و واژگان به دانش آموزان کم توان ذهنی سندروم داون پیشنهاد شده است. بدین منظور, 30 دانش آموز سندروم داون از مدارس استثنایی نواحی هفتگانه مشهد انتخاب شدند. ابتدا به منظور سنجش حافظه شنیداری, دیداری, تشخیص تفاوت ها و شباهت های واجی و مهارت های حرکتی, آزمون آگاهی واج شناختی به عنوان پیش آزمون گرفته شد. پس از آن از میان 15 واژه, 5 کلمه که سطح دانش همه دانش آموزان نسبت به آنان با پیش آزمون صفر تشخیص داده شده, انتخاب و هر کلمه در 5 مرحله به صورت شنیداری, دیداری, لمسی حرکتی, درونی و جامع بر اساس سطوح هیجامد تدریس شد و آزمون آگاهی واج شناختی نیز به عنوان پس آزمون گرفته شد. مدت زمان پژوهش برای هر دانش آموز به صورت انفرادی 2 جلسه (60 جلسه به طور کلی برای 30 دانش آموز) و هر جلسه 60 دقیقه بوده است که در 15 هفته متوالی انجام شده است. نتایج به دست آمده از آزمونt نشان داد که استفاده از الگوی تدریس مبتنی بر هیجامد با تقویت محرک های شنیداری, دیداری و لمسی حرکتی در دانش آموزان کم توان ذهنی موجب شده است پردازش اطلاعات در حافظه آنان تقویت شده و در نتیجه مهارت آگاهی واج شناختی آنان ارتقا یابد. از سوی دیگر, به واسطه وجود رابطه مستقیم میان آگاهی واج شناختی و مهارت خواندن, نتایج وجود تغییر قابل توجه در سرعت خواندن دانش آموزان سندروم داون را نیز نشان داده است. از این رو, به نظر می رسد این الگو می تواند به یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی و افزایش سرعت ادراک و پردازش اطلاعات آنان کمک قابل توجهی کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیش قدم، رضا، و ابراهیمی، شیما. (1398). بررسی میزان اثربخشی استفاده از الگوی تدریس هیجامد بر ارتقای آگاهی واج شناختی و مهارت خواندن دانش آموزان سندروم داون. پژوهش های زبان شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 11(2 (پیاپی 21) )، 231-250. SID. https://sid.ir/paper/391055/fa

    Vancouver: کپی

    پیش قدم رضا، ابراهیمی شیما. بررسی میزان اثربخشی استفاده از الگوی تدریس هیجامد بر ارتقای آگاهی واج شناختی و مهارت خواندن دانش آموزان سندروم داون. پژوهش های زبان شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1398؛11(2 (پیاپی 21) ):231-250. Available from: https://sid.ir/paper/391055/fa

    IEEE: کپی

    رضا پیش قدم، و شیما ابراهیمی، “بررسی میزان اثربخشی استفاده از الگوی تدریس هیجامد بر ارتقای آگاهی واج شناختی و مهارت خواندن دانش آموزان سندروم داون،” پژوهش های زبان شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 11، no. 2 (پیاپی 21) ، pp. 231–250، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391055/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا