مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

506
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سواد خبری در میان دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 112

چکیده

 یکی از موضوعات مهم در زمینه سواد رسانه ای, تهیه شاخص های معتبر برای سنجش میزان سواد مخاطبان است. هدف از پژوهش حاضر نیز بررسی و آزمون شاخص های سواد رسانه ای خبری (نیاز شناختی, منبع شخصی مخاطب و ساختارهای دانشی) مبتنی بر الگوی شناختی جیمز پاتر بوده است. به همین منظور, ابتدا به سنجش سواد رسانه ای خبری دانش آموزان و رابطه میان متغیرهای مورد بررسی پرداخته شده است. جامعه آماری از دانش آموزان پایه یازدهم شهر تهران (سال تحصیلی 98-97) تشکیل شده است که تعداد 466 نفر از آنان به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده اند. پرسشنامه پژوهش از مطالعه مکسل, اشلی و کرافت, اقتباس و پس از انجام پیش آزمون و تعدیل و بومی سازی, اجرا شده است. تحلیل خوشه ای نشان داد که الگوی پاتر برای ارزیابی سواد رسانه ای خبری دانش آموزان شهر تهران, از اعتبار لازم برخوردار است. همچنین سواد رسانه ای خبری اغلب پاسخگویان در حد متوسط قرار دارد. تحلیل مولفه های سواد رسانه ای خبری نیز نشان داد که «نیاز شناختی» بیشترین نقش را در تعیین سطح سواد رسانه ای خبری مخاطبان ایفا می کند. از میان مولفه های فرعی مورد بررسی (شک نسبت به رسانه ها, انگیزه درونی مصرف خبر, اطلاع از جهان واقعیت), دو مولفه اخیر, با سواد رسانه ای خبری رابطه دارند. همچنین میان انگیزه درونی مصرف خبر و نیازشناختی رابطه برقرار است, اما میان جنسیت و سواد رسانه ای خبری رابطه ای دیده نمی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدی، ناصر، و میربخش، سیما. (1398). بررسی سواد خبری در میان دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 26(3 (پیاپی 99) )، 81-112. SID. https://sid.ir/paper/392281/fa

    Vancouver: کپی

    اسدی ناصر، میربخش سیما. بررسی سواد خبری در میان دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)[Internet]. 1398؛26(3 (پیاپی 99) ):81-112. Available from: https://sid.ir/paper/392281/fa

    IEEE: کپی

    ناصر اسدی، و سیما میربخش، “بررسی سواد خبری در میان دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران،” پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، vol. 26، no. 3 (پیاپی 99) ، pp. 81–112، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392281/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button