مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

679
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روایی و پایایی ترجمه فارسی پرسشنامه «کیفیت زندگی مرتبط با وضعیت ارتودنسی» در کودکان 10-14 ساله شیراز

صفحات

 صفحه شروع 323 | صفحه پایان 328

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از ابزارهای سنجش کیفیت زندگی مرتبط با وضعیت ارتودنسی در بیماران نیازمند به درمانهای ارتوگناتیک, پرسشنامه ای است که توسط  Cun ningham در سال 2001 ارایه شد. هدف از انجام این مطالعه بررسی روایی و پایایی ترجمه فارسی پرسشنامه «کیفیت زندگی مرتبط با وضعیت ارتودنسی» در کودکان 10-14 ساله شیرازی می باشد.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. جهت انجام نمونه گیری تعداد دویست و چهل نفر از دانش آموزان در فاصله سنی 10-14 سال به صورت تصادفی از هر کدام از مناطق چهارگانه آموزش و پرورش شیراز دو مدرسه در دو مقطع دبستان و راهنمایی انتخاب شدند.پرسشنامه Orthognathic Quality 0f Life Questionare (OQLQ) ارایه شده توسط Cunningham حاوی یک بخش اطلاعات شخصی و یک بخش شامل 22 سوال اختصاصی در زمینه کیفیت زندگی در رابطه با وضعیت دندانها بود, در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت. این پرسشنامه با استفاده از روش استاندارد شده Forward-backward به فارسی ترجمه شد. جهت بررسی پایایی و روایی پرسشنامه آنالیزهای Coefficients,inter-item and item-total correlation, Alpha if item deleted, Standardised Cronbach’s alpha انجام گردید. جهت آزمون پایایی Test-Retest دو هفته بعد از جلسه اول تعداد سی دانش آموز مجددا فرم پرسشنامه را تکمیل کردند. آزمون آماری Mann-Whitney و Chi-Square جهت ارزیابی ارتباط بین جنبه های مختلف کیفیت زندگی در پرسشنامه و تمایل مثبت یا عدم تمایل به انجام درمان انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18 استفاده شد.یافته ها: آنالیز انسجام درونی داده های نسخه فارسی OQLQ نشان دهنده پیوستگی خوب بین سوالات و حیطه های مختلف این پرسشنامه می باشد. نتیجه آنالیز Cronbach’s Alpha   در این مطالعه 0.86 بود. در ارتباط با پایایی Test-Retest پرسشنامه شاخص Weighted kappa, 0.91 به دست آمد. بر اساس آزمون آمار  Mann- hitney و Chi-Square  از میان چهار حیطه بررسی شده در این مطالعه تمایل به درمان ارتودنسی با جز دوم-زیبایی دندانی صورتی–(P=0.008) جز چهارم–آگاهی از زیبایی دندانی صورتی (p=0.018) ارتباط معنی داری داشت.نتیجه گیری: ترجمه فارسی پرسشنامه OQoL به عنوان یک ابزار سنجش مناسب جهت بررسی تاثیر مشکلات دندانی- صورتی در بیماران ارتوگناتیک جمعیت ایرانی قابل استفاده می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مومنی دانایی، شهلا، فیجان، سلیمان، محمدی، نجمه، و سلیمان زاده، روژین. (1392). بررسی روایی و پایایی ترجمه فارسی پرسشنامه «کیفیت زندگی مرتبط با وضعیت ارتودنسی» در کودکان 10-14 ساله شیراز. مجله دندانپزشکی (journal of islamic dental association of iran)، 25(4 (مسلسل 89))، 323-328. SID. https://sid.ir/paper/394111/fa

    Vancouver: کپی

    مومنی دانایی شهلا، فیجان سلیمان، محمدی نجمه، سلیمان زاده روژین. بررسی روایی و پایایی ترجمه فارسی پرسشنامه «کیفیت زندگی مرتبط با وضعیت ارتودنسی» در کودکان 10-14 ساله شیراز. مجله دندانپزشکی (journal of islamic dental association of iran)[Internet]. 1392؛25(4 (مسلسل 89)):323-328. Available from: https://sid.ir/paper/394111/fa

    IEEE: کپی

    شهلا مومنی دانایی، سلیمان فیجان، نجمه محمدی، و روژین سلیمان زاده، “بررسی روایی و پایایی ترجمه فارسی پرسشنامه «کیفیت زندگی مرتبط با وضعیت ارتودنسی» در کودکان 10-14 ساله شیراز،” مجله دندانپزشکی (journal of islamic dental association of iran)، vol. 25، no. 4 (مسلسل 89)، pp. 323–328، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394111/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button