مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

415
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

672
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از اختلال تکاملی کودکان در مادران دارای کودک یک ساله استان قم

صفحات

 صفحه شروع 263 | صفحه پایان 273

چکیده

 زمینه و هدف: اختلالات تکاملی و رفتاری یکی از مشکلات شایع در طب کودکان است. تشخیص زودرس این اختلالات به منظور مداخله و درمان زودرس اهمیت زیادی دارد. هدف این پژوهش تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از اختلال تکاملی کودکان در مادران دارای کودک یک ساله شهرستان قم است. روش بررسی: در این مطالعه که به صورت مداخله ای نیمه تجربی در سال 1397 در شهرستان قم انجام شد, 106 مادر دارای کودک یک ساله به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات, پرسشنامه مبتنی بر تئوری بود که مادران در دو نوبت قبل و یک ماه بعد از آموزش, آن را تکمیل کردند. پس از انجام پیش آزمون آموزش طی 4 جلسه برای گروه مداخله انجام گرفت و اطلاعات از طریق نرم افزار SPSS نسخه 22 و با آزمون های آماری تی زوجی, تی مستقل و کای دو تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: پیش از مداخله, دو گروه در متغیرهای دموگرافیک و سازه های الگو, تفاوت آماری معناداری نداشتند. پس از مداخله, تفاوت معناداری در میانگین و انحراف معیار اثر آموزش نمره آگاهی (2/37± 2/85), نگرش (3/28± 7/13), هنجار انتزاعی (3/66± 6/64), کنترل رفتاری درک شده (4/33± 11/05), قصد رفتاری (3/92± 9/8) و رفتار (8/10± 16/94) بین دو گروه دیده شد (0/001>P). نتیجه گیری: یافته ها: ی این بررسی, موثربودن آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده را در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از اختلال تکاملی کودکان در مادران, نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    طباطبایی سرشت، اعظم السادات، توکلی، رضا، و محمودی، محمود. (1398). آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از اختلال تکاملی کودکان در مادران دارای کودک یک ساله استان قم. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 7(3 )، 263-273. SID. https://sid.ir/paper/394893/fa

    Vancouver: کپی

    طباطبایی سرشت اعظم السادات، توکلی رضا، محمودی محمود. آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از اختلال تکاملی کودکان در مادران دارای کودک یک ساله استان قم. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1398؛7(3 ):263-273. Available from: https://sid.ir/paper/394893/fa

    IEEE: کپی

    اعظم السادات طباطبایی سرشت، رضا توکلی، و محمود محمودی، “آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از اختلال تکاملی کودکان در مادران دارای کودک یک ساله استان قم،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 7، no. 3 ، pp. 263–273، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394893/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا