مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

756
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

763
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری کننده از واژینیت در سفیران سلامت

صفحات

 صفحه شروع 211 | صفحه پایان 219

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از شایع ترین عفونت های دستگاه تناسلی زنان واژینیت است که به دلیل عوارض جانبی بالقوه آن, برای زنان بسیار جدی به شمار می آید. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری کننده از واژینیت در سفیران سلامت شهرستان مانه و سملقان انجام شده است. مواد و روش ها: مطالعه نیمه تجربی مداخله ای, با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در میان هشتاد سفیر سلامت در سنین باروری 18-49 سال مراکز خدمات جامع سلامت منتخب شهرستان مانه و سملقان انجام شد. برای این منظور از پرسشنامه طراحی شده براساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده استفاده شد. تأیید روایی و پایایی این ابزار را قبل از مطالعه و توسط دو گروه مداخله و کنترل قبل و بعد مداخله آموزشی صورت گرفت. داده ها نیز با نرم افزار SPSS نسخه 19 و با استفاده از آزمون های آماری کولموگروف اسمیرنوف, کای دو, تی تست و من ویتنی تحلیل شدند. یافته ها: براساس نتایج, میانگین سنی زنان مورد مطالعه 6/6 ± 30/86 و میانگین سن ازدواج 4/1 ± 24/ 18 است. پس از مداخله آموزشی میانگین نمره آگاهی, سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده (نگرش, نرم های انتزاعی, کنترل رفتار درک شده, و قصد رفتار) و میانگین نمره رفتارهای پیشگیری کننده از واژینیت در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش داشته است (0/001>P). نتیجه گیری: برنامه آموزش بهداشت مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در ارتقای رفتارهای پیشگیرانه واژینیت مؤثر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مکرمی، الهه، جلیلی، زهرا، و توکلی قوچانی، حمید. (1398). تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری کننده از واژینیت در سفیران سلامت. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 7(2 )، 211-219. SID. https://sid.ir/paper/242403/fa

Vancouver: کپی

مکرمی الهه، جلیلی زهرا، توکلی قوچانی حمید. تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری کننده از واژینیت در سفیران سلامت. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1398؛7(2 ):211-219. Available from: https://sid.ir/paper/242403/fa

IEEE: کپی

الهه مکرمی، زهرا جلیلی، و حمید توکلی قوچانی، “تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری کننده از واژینیت در سفیران سلامت،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 7، no. 2 ، pp. 211–219، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242403/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا