مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

364
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

445
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء باورهای بهداشتی در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اشنویه در خصوص ایدز

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 76

چکیده

 پیش زمینه و هدف: بیماری ایدز یک باندمی و چالش بهداشتی در دنیا بوده و همه افراد جامعه در معرض خطر این معضل بهداشتی هستند. دراین بین جوانان و نوجوانان به ویژه دانش آموزان آسیب پذیرتر از سایر افراد جامعه هستند, بر اساس رویکرد سازمان بهداشت جهانی, تنها راه موثر برای پیشگیری و کنترل این بیماری, آموزش بهداشت همگانی بوده و گروه های پرخطر و آسیب پذیر باید در اولویت برنامه های آموزشی قرار بگیرند. مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی, 60 دانش آموز پسر دوره دوم متوسطه شهر اشنویه در سال 1399 در دو گروه 30 نفره مداخله و کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزشی برای گروه مداخله به روش سخنرانی, بحث گروهی و نشان دادن فیلم آموزشی انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها, پرسش نامه سه قسمتی روا و پایا شامل مشخصات شخصی, آگاهی و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود. داده ها با استفاده از آزمون های Independent t test, Chi-Square و Repeated measures در نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: مطالعه آشکار کرد که قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنی دار آماری بین دو گروه ازنظر متغیرهای آگاهی, حساسیت, شدت, منافع, موانع و خودکارآمدی درک شده وجود نداشت (05/0P). بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر, تاثیر و کارایی الگوی اعتقاد بهداشتی را در ارتقاء باورهای بهداشتی در خصوص پیشگیری از ایدز آشکار کرد و نتایج این تحقیق می تواند برای آموزشگران حوزه سلامت اعم از بهداشت و درمان که در طراحی برنامه های آموزشی مرتبط با بیماری ها تلاش می کنند, مفید و سودمند باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دلسوز، صمد، فرخ اسلاملو، حمیدرضا، خلخالی، حمیدرضا، و دیدارلو، علیرضا. (1400). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء باورهای بهداشتی در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اشنویه در خصوص ایدز. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 19(1 (پی در پی 138) )، 67-76. SID. https://sid.ir/paper/412605/fa

    Vancouver: کپی

    دلسوز صمد، فرخ اسلاملو حمیدرضا، خلخالی حمیدرضا، دیدارلو علیرضا. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء باورهای بهداشتی در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اشنویه در خصوص ایدز. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1400؛19(1 (پی در پی 138) ):67-76. Available from: https://sid.ir/paper/412605/fa

    IEEE: کپی

    صمد دلسوز، حمیدرضا فرخ اسلاملو، حمیدرضا خلخالی، و علیرضا دیدارلو، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء باورهای بهداشتی در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اشنویه در خصوص ایدز،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 19، no. 1 (پی در پی 138) ، pp. 67–76، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412605/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا