مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

411
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

574
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روابط ساختاری ادراکات والدینی، نیازهای بنیادین روانی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 542 | صفحه پایان 553

چکیده

 مقدمه: فرسودگی تحصیلی با خستگی ناشی از الزامات مربوط به مطالعه, حس و نگرش بدبینانه نسبت به مطالب درسی, احساس پیشرفت ضعیف در مسائل تحصیلی, کاهش احساس شایستگی و برخی از نشانگان افسردگی مشخص شده و می تواند از عوامل درون فردی و بافتی تأثیر پذیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری ادارکات والدینی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان با نقش واسطه ای نیازهای بنیادین روانشناختی در چارچوب نظریه خودتعیین گری انجام شد. روش ها: در این پژوهش توصیفی-همبستگی, جامعه آماری را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند. از این جامعه آماری تعداد 400 نفر با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. داده ها از طریق مقیاس ادراکات والدینی رابینز (Robbins), مقیاس ارضای نیازهای بنیادین عمومی گانیه (Gagné ) و فرم زمینه یابی دانشجویان پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (Maslach) گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و مدل سازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار آماری AMOS-24 انجام شد. نتایج: ادراکات از فرزندپروری مادر و پدر به واسطه نیازهای بنیادین روان شناختی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان اثرغیرمستقیم و معناداری نشان داد(01/0≥ P). مدل مسیر نیز از برازش مطلوبی برخوردار بوده (61/2= 2/df, 91/0=AGFI, 95/0=GFI, 96/0=CFI, 93/0=NFI, 94/0=TLI, 06/0=RMSEA) و می تواند 54 درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی دانشجویان را تبیین کند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر به نظر می رسد فراهم کردن محیط خانوادگی توأم با حمایت والدین, برقراری روابط گرم و صمیمی و داشتن انتظارات متناسب با توانمندی های فرزندان, به ارضای نیازهای بنیادین روان شناختی و در نهایت ارتقای سازگاری های تحصیلی آنان کمک می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تنهای رشوانلو، فرهاد، صمدیه، هادی، کارشکی، حسین، منوچهری، ملیکا، و علیزاده، مینا. (1398). روابط ساختاری ادراکات والدینی, نیازهای بنیادین روانی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19(82 )، 542-553. SID. https://sid.ir/paper/396114/fa

    Vancouver: کپی

    تنهای رشوانلو فرهاد، صمدیه هادی، کارشکی حسین، منوچهری ملیکا، علیزاده مینا. روابط ساختاری ادراکات والدینی, نیازهای بنیادین روانی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛19(82 ):542-553. Available from: https://sid.ir/paper/396114/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد تنهای رشوانلو، هادی صمدیه، حسین کارشکی، ملیکا منوچهری، و مینا علیزاده، “روابط ساختاری ادراکات والدینی, نیازهای بنیادین روانی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 19، no. 82 ، pp. 542–553، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396114/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button