مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

300
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

520
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ممیزی آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز در سطح تحصیلات پایه در سال 1397

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 21

چکیده

 مقدمه: اهمیت ارتقای کیفیت و عملکرد در سطح آموزش عالی سبب شده است که دانشگاه های مختلف به روش های اثربخش ارزیابی آموزشی نظیر ممیزی روی آورند. مطالعه حاضر با هدف ممیزی آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز در سطح تحصیلات پایه براساس مدل ممیزی آموزشی تنسی انجام گرفت. روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که در سال 1397 با مشارکت مدیران آموزشی و اعضای هیات علمی این دانشکده در دو مرحله خودارزیابی و ارزیابی بیرونی اجرا گردید. ابزار مورد استفاده در مطالعه را چک لیست ممیزی آموزشی مربوط به کمیسیون آموزش عالی تنسی تشکیل می داد که روایی و پایایی آن توسط متخصصین عرصه آموزش پزشکی کشور مورد بررسی و تایید قرار گرفت. در بخش تحلیل داده ها, ابتدا بررسی های توصیفی بر روی داده ها صورت گرفت و نتایج بدست آمده بصورت فراوانی (درصد) برای متغیرهای کیفی؛ میانگین و (انحراف معیار برای متغیرهای کمی گزارش گردید. داده ها با استفاده از آزمون ANOVA و آزمون های تعقیبی Tukey و t-test و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج مطالعه حاکی از آن بود که وضعیت عملکرد این دانشکده در مرحله خودارزیابی با کسب امتیاز کل 4/98 در حد متوسط و در ارزیابی بیرونی با کسب امتیاز 2/80 در حد ضعیف قرار دارد. نتایج نشان داد که دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز در مرحله خودارزیابی در ابعاد "روش های یاددهی-یادگیری" و "پیگیری ممیزی های پیشین" به ترتیب حائز بهترین و ضعیف ترین عملکرد گردید. در حالی که در ارزیابی بیرونی, ابعاد "حمایت" و "پیگیری ممیزی های پیشین" به عنوان بهترین و ضعیف ترین عملکرد شناخته شدند. همچنین مقایسه نتایج به دست آمده در مرحله خودارزیابی و ارزیابی بیرونی بیانگر آن بود که در کلیه ابعاد ممیزی بجز بعد "تضمین کیفیت" و "حمایت", امتیازات کسب شده در مرحله ارزیابی بیرونی به طرز معنی داری از امتیازات به دست آمده در خودارزیابی پایین تر است (0/05>P). نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز براساس استانداردها و سنجه های معتبر بین المللی دارای کاستی های عمده ای بوده و نیازمند بهبود وضعیت از طریق مداخلات کارا و اثربخش می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایمانی، علی، و غریبی، فرید. (1398). ممیزی آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز در سطح تحصیلات پایه در سال 1397. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 11(2 )، 11-21. SID. https://sid.ir/paper/400337/fa

    Vancouver: کپی

    ایمانی علی، غریبی فرید. ممیزی آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز در سطح تحصیلات پایه در سال 1397. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1398؛11(2 ):11-21. Available from: https://sid.ir/paper/400337/fa

    IEEE: کپی

    علی ایمانی، و فرید غریبی، “ممیزی آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز در سطح تحصیلات پایه در سال 1397،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 11، no. 2 ، pp. 11–21، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400337/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button