مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

657
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

668
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل ساختاری بی علاقگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی براساس متغیرهای حس انسجام، خوددلسوزی و هوش شخصی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: یکی از چالش های آموزش پزشکی, بی علاقگی تحصیلی دانشجویان می باشد. مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل ساختاری بی علاقگی تحصیلی دانشجویان براساس متغیرهای حس انسجام, خوددلسوزی و هوش شخصی صورت گرفت. روش ها: روش مطالعه همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود که تعداد 250 نفر از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 97-1396 به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های حس انسجام, مقیاس خوددلسوزی, هوش شخصی, خرده مقیاس بی علاقگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون, بوت استراپ و سوبل از طریق نرم افزارهای آماری SPSS و Amos مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که متغیر خوددلسوزی و عامل های حس انسجام در تعامل با نقش واسطه ای هوش شخصی در تبیین بی علاقگی تحصیلی دانشجویان موثر است که در مجموع 48 درصد از واریانس بی علاقگی تحصیلی از طریق متغیرهای مدل تبیین شد. اثر مستقیم هوش شخصی (0/27-), حس انسجام (0/20-) و خوددلسوزی (0/4-) در برآورد بی علاقگی تحصیلی دانشجویان معنی دار بود. اثر غیرمستقیم حس انسجام (0/11) و خوددلسوزی (0/08) با میانجی گری هوش شخصی بر میزان بی علاقگی تحصیلی دانشجویان معنی دار بود. نتیجه گیری: با توجه به اثر غیرمستقیم حس انسجام و خوددلسوزی بر میزان بی علاقگی تحصیلی, به نظر می رسد هوش شخصی ارتباط بین حس انسجام و خودلسوزی با بی علاقگی تحصیلی را تعدیل می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افشاری، علی، و غفاری، مظفر. (1397). مدل ساختاری بی علاقگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی براساس متغیرهای حس انسجام, خوددلسوزی و هوش شخصی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(4 )، 51-60. SID. https://sid.ir/paper/400339/fa

    Vancouver: کپی

    افشاری علی، غفاری مظفر. مدل ساختاری بی علاقگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی براساس متغیرهای حس انسجام, خوددلسوزی و هوش شخصی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1397؛10(4 ):51-60. Available from: https://sid.ir/paper/400339/fa

    IEEE: کپی

    علی افشاری، و مظفر غفاری، “مدل ساختاری بی علاقگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی براساس متغیرهای حس انسجام, خوددلسوزی و هوش شخصی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 10، no. 4 ، pp. 51–60، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400339/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button