مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

435
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

711
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آزمون های استدلالی و یادگیری مبتنی بر مسئله بر تفکر انتقادی فراگیران تحصیلات تکمیلی علوم پایه

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 43

چکیده

 زمینه و اهداف: مهارت های تفکر انتقادی به صورت خودانگیخته آموخته نمی شود, آموزش عالی بایستی از طریق ادغام مهارت های تفکر انتقادی در برنامه های آموزشی, قابلیت های تفکر انتقادی را در فراگیران تقویت نماید. هدف این مطالعه بررسی تاثیر یادگیری مبتنی بر مسیله و آزمون های استدلالی بر تقویت مهارت های تفکر انتقادی فراگیران قبل و بعد از مداخله ی آموزشی در دانشجویان علوم پایه مقطع تحصیلات تکمیلی می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه ی نیمه تجربی می باشد که در سال 1398 در دانشگاه های علوم پزشکی تبریز و ایران انجام گرفته است. شرکت کنندگان در مطالعه, دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های آموزش پزشکی و کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی بودند. تاتیر یادگیری مبتنی بر مسیله و به کارگیری آزمون های استدلالی در میزان تفکر انتقادی فراگیران قبل و بعد از مداخله ی آموزشی؛ با استفاده از پرسش نامه ی تفکر انتقادی کالیفرنیا بررسی شده است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSpss19 انجام گرفته است. جهت بررسی آمار توصیفی از روش های آماری از قبیل فراوانی, درصد و میانگین انحراف معیار استفاده شده است و سطح معناداری داده ها با استفاده از آزمون ناپارامتریک ویلکاکسون بررسی شده است. یافته ها: میزان تفکر انتقادی فراگیران در رشته ی آموزش پزشکی قبل از مداخله ی آموزشی در حد متوسط (92/01± 2/9) و در رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ضعیف (95/0± 80/6) بود. بعد از مداخله ی آموزشی به طور معناداری میزان تفکر انتقادی فراگیران در هر 2 رشته بالا رفته است. در حیطه ی تحلیل میزان تفکر انتقادی در هر 2 رشته قبل از مداخله پایین تر از سایر حیطه ها بود که بعد از مداخله ی آموزشی بالاتر از سایر حیطه ها بود. نتیجه گیری: مطالعه ی حاضر نشان داد که مداخلات طراحی آموزشی در حیطه ی روش های تدریس و ارزیابی منجر به تقویت مهارت های تفکر انتقادی فراگیران می گردد. سیستم آموزشی با به کارگیری روش های نوین ارزیابی و تدریس می تواند مهارت های تفکر انتقادی فراگیران را ارتقا دهد و دانشجویان نقاد با توانایی خلق ایده های نو تربیت نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زارع گاوگانی، وحیده، حضرتی، حکیمه، و سهرابی، زهره. (1400). تاثیر آزمون های استدلالی و یادگیری مبتنی بر مسئله بر تفکر انتقادی فراگیران تحصیلات تکمیلی علوم پایه. تصویر سلامت، 12(1 )، 34-43. SID. https://sid.ir/paper/404674/fa

    Vancouver: کپی

    زارع گاوگانی وحیده، حضرتی حکیمه، سهرابی زهره. تاثیر آزمون های استدلالی و یادگیری مبتنی بر مسئله بر تفکر انتقادی فراگیران تحصیلات تکمیلی علوم پایه. تصویر سلامت[Internet]. 1400؛12(1 ):34-43. Available from: https://sid.ir/paper/404674/fa

    IEEE: کپی

    وحیده زارع گاوگانی، حکیمه حضرتی، و زهره سهرابی، “تاثیر آزمون های استدلالی و یادگیری مبتنی بر مسئله بر تفکر انتقادی فراگیران تحصیلات تکمیلی علوم پایه،” تصویر سلامت، vol. 12، no. 1 ، pp. 34–43، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404674/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button