مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,747
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

883
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش علایم بیش فعالی و نقص در دانشجویان دختر

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 103

چکیده

 زمینه و هدف: باتوجه به ارتباط ریتم بتا (30-13 هرتز) با حالت هوشیاری و توجه و ارتباط تتا (8-4 هرتز) با حالت خواب واره و بی توجهی, در این مطالعه امکان آموزش افراد دارای علایم بیش فعالی و نقص توجه برای بهبود ویژگی های آنها بررسی شد. بنابراین هدف این تحقیق بررسی تاثیر نوروفیدبک در کاهش علایم بیش فعالی و نقص توجه دانشجویان می باشد.مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای که با استفاده از یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد, 34 نفر از دانشجویان دختر که دارای نمره بالا در پرسش نامه بیش فعالی کانرز و نسبت تتا-بتا بودند, به صورت تصادفی انتخاب و سپس در دو گروه آموزش نوروفیدبک و گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش نوروفیدبک در 20 جلسه اعمال شد و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکرد. داده های پژوهش با کمک دستگاه نوروفیدبک (NFT), پرسش نامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی - کم توجهی بزرگسالان کانرز, و آزمون عملکرد پیوسته (CPT) جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.یافته ها: نتایج بیان گر بهبودی معنی دار در همه ابعاد آزمون عملکرد پیوسته یعنی (پاسخ های صحیح, خطای حذف و خطای ارائه) و ابعاد آزمون بیش فعالی یعنی (مشکل بی توجهی / حافظه, بیش فعالی / بی قراری, تکانه ای / هیجانی بودن, تصور کلی از خود و شاخص ADHD) در گروه نوروفیدبک بود (p<0.001).نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از کارآیی نوروفیدبک به عنوان یک شیوه درمانی در درمان مشکلات توجه و کاهش علایم بیش فعالی در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه در مقایسه با گروه کنترل است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نریمانی، محمد، رجبی، سوران، و دلاور، سیما. (1392). تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش علایم بیش فعالی و نقص در دانشجویان دختر. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 16(2 (پیاپی 71))، 91-103. SID. https://sid.ir/paper/405014/fa

Vancouver: کپی

نریمانی محمد، رجبی سوران، دلاور سیما. تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش علایم بیش فعالی و نقص در دانشجویان دختر. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1392؛16(2 (پیاپی 71)):91-103. Available from: https://sid.ir/paper/405014/fa

IEEE: کپی

محمد نریمانی، سوران رجبی، و سیما دلاور، “تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش علایم بیش فعالی و نقص در دانشجویان دختر،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 16، no. 2 (پیاپی 71)، pp. 91–103، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405014/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا