مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

427
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

594
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گزارش کوتاه: بررسی ارتباط بین عوامل تنش زای آموزش بالینی و راهکارهای مقابله با استرس در دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان

صفحات

 صفحه شروع 209 | صفحه پایان 219

چکیده

 مقدمه: آموزش بالینی رکن اساسی در آموزش دانشجویان گروه پزشکی است. یکی از مشکلات دانشجویان در محیط آموزش بالینی, استرس است. دانشجویان برای غلبه بر تنش های بالینی راهبردهای گوناگونی را برمی گزینند. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین میزان عوامل تنش زای آموزش بالینی با راهکارهای مقابله بااسترس انجام گرفت. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی, جامعه پژوهش, دانشجویان پیراپزشکی همدان در سال 1396بودند که به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات بااستفاده از پرسشنامه های عوامل تنش زای آموزش بالینی مریدی و شیوه های مقابله باشرایط پراسترس اندلرپارکر, ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کای دو, آنالیز همبستگی و آنالیزواریانس یامعادل ناپارامتری آن استفاده شد. نتایج: در این مطالعه استرس دانشجویان درتمامی حیطه های تنش زا به جز محیط آموزشی بالاتر از میانگین بود. بین راهکارهای مقابله بااسترس, راهکار مسئله مدار بالاترین نمره را داشت. از میان حیطه های عوامل تنش زا در بین دانشجویان پیراپزشکی, حیطه ارتباطات بین فردی با هر سه راهکار مقابله ای ارتباط مستقیم و معناداری داشت (05/0> p). همچنین میان رشته تحصیلی دانشجویان و راهبردهای مقابله با استرس ارتباط معناداری وجود نداشت (083/0= p), در حالیکه بین علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود و راهبرد مسئله مدار ارتباط معناداری وجود داشت (001/0> p-value). نتیجه گیری محیط آموزش بالینی از نظر دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان, یک محیط تنش زا به حساب می-آید. دانشجویان معمولا به منظور مقابله با تنش های ناشی از ارتباطات بین فردی, احساسات ناخوشایند و تجارب بالینی, راهبرد مسئله مدار را به کار میگیرند در حالیکه به منظور کاهش استرس ناشی از محیط آموزشی راهبرد اجتنابی را بر می گزینند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهرامی جلال، شیما، مقدری کوشا، مهناز، و روشنایی، قدرت اله. (1398). گزارش کوتاه: بررسی ارتباط بین عوامل تنش زای آموزش بالینی و راهکارهای مقابله با استرس در دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 14(3 )، 209-219. SID. https://sid.ir/paper/406670/fa

    Vancouver: کپی

    بهرامی جلال شیما، مقدری کوشا مهناز، روشنایی قدرت اله. گزارش کوتاه: بررسی ارتباط بین عوامل تنش زای آموزش بالینی و راهکارهای مقابله با استرس در دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1398؛14(3 ):209-219. Available from: https://sid.ir/paper/406670/fa

    IEEE: کپی

    شیما بهرامی جلال، مهناز مقدری کوشا، و قدرت اله روشنایی، “گزارش کوتاه: بررسی ارتباط بین عوامل تنش زای آموزش بالینی و راهکارهای مقابله با استرس در دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 14، no. 3 ، pp. 209–219، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/406670/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button