مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

550
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

614
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد سازه های اساسی نظریه شناخت اجتماعی در کاهش استرس دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 95-1394

صفحات

 صفحه شروع 517 | صفحه پایان 126

چکیده

 پیش زمینه و هدف: اگر استرس های فرد, بیش از توانایی و ظرفیت مقابله وی باشد, می تواند در درازمدت, موجب ایجاد انواع اختلالات جسمی و روانی ایجاد شود, پیش بینی عوامل استرس زا به منظور برنامه ریزی برای مداخلات آموزشی ضروری است. لذا این پژوهش باهدف بررسی کاربرد سازه های تئوری شناختی– اجتماعی در پیش بینی استرس دانشجویان جدیدالورود غیربومی دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی با استفاده از روش سرشماری در 156 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی 95-94 انجام شد. اطلاعات توسط پرسشنامه دموگرافیک, مقیاس استرس ادراک شده (کوهن), مقیاس خودکارآمدی مقابله با مشکلات (چسنی) و حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت) جمع آوری شد که از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. سپس اطلاعات با آزمون های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه وتحلیل گردید. یافته ها: یافته ها: نشان داد 6/25 درصد واحدهای پژوهش مذکر و 4/74 درصد آن ها مونث بوده. میانگین سنی شرکت کنندگان 51/0± 99/18 بود. 8/28 درصد از دانشجویان دارای نمره استرس بالاتر از میانگین بودند. میانگین استرس دختران 03/8± 6/21 و پسران 2/9± 1/17 بود که نشان دهنده بالاتر بودن استرس در دانشجویان دختر است. عوامل پیشگویی کننده استرس دانشجویان, خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بود که هر دو از سازه های مهم تئوری شناختی-اجتماعی می باشند. بین استرس ادراک شده با خودکارآمدی (6/0-=r و 001/0p<) و حمایت اجتماعی (31/0-=r و 001/0p<) رابطه معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری: به نظر می رسد خودکارآمدی, نقش محوری در تنظیم حالت های روحی-روانی دانشجویان ایفا می کند, همچنین حمایت غیررسمی, ادراک خانواده, حمایت دریافت شده از سوی اساتید و کارکنان دانشگاه می تواند در مهار و کاهش استرس نقش اساسی داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فاضلی دهکردی، زهرا، خورسندی، محبوبه، روزبهانی، نسرین، رنجبران، مهدی، و رجبی، محمود. (1397). کاربرد سازه های اساسی نظریه شناخت اجتماعی در کاهش استرس دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 95-1394. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 16(7 (پی در پی 108) )، 517-126. SID. https://sid.ir/paper/406827/fa

    Vancouver: کپی

    فاضلی دهکردی زهرا، خورسندی محبوبه، روزبهانی نسرین، رنجبران مهدی، رجبی محمود. کاربرد سازه های اساسی نظریه شناخت اجتماعی در کاهش استرس دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 95-1394. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1397؛16(7 (پی در پی 108) ):517-126. Available from: https://sid.ir/paper/406827/fa

    IEEE: کپی

    زهرا فاضلی دهکردی، محبوبه خورسندی، نسرین روزبهانی، مهدی رنجبران، و محمود رجبی، “کاربرد سازه های اساسی نظریه شناخت اجتماعی در کاهش استرس دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 95-1394،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 16، no. 7 (پی در پی 108) ، pp. 517–126، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/406827/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button