مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

536
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر هشت هفته تمرین های ادراکی-حرکتی بر رشد اجتماعی کودکان کم توان ذهنی 6 تا 11 سال

صفحات

 صفحه شروع 313 | صفحه پایان 325

چکیده

 زمینه و هدف: کودکان کم توان ذهنی دارای مشکلات زیادی در زندگی اجتماعی خود هستند. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثر بخشی هشت هفته تمرین های ادراکی-حرکتی بر رشد اجتماعی دانش آموزان کم نا توانی ذهنی انجام شد. روش شناسی: روش تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل است. شرکت کنندگان شامل 30 نفر دانش آموز کم توان ذهنی تربیت پذیر بامیانگین سنی 25/1± 07/10بودند. قبل و بعد از تمرینات ادراکی-حرکتی, رشد اجتماعی با استفاده از پرسشنامه رفتار سازشی وایلند ارزیابی شد, که روایی آن برابر با 81/0 و پایایی آن برابر با 73/0بود. ضمن اینکه دوره تمرینی هشت هفته, هفته ای سه جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقیقه بود. با توجه به اینکه مؤلفه های رشد اجتماعی مورد نظر بوده است (بیش از یک متغیر مورد بررسی قرار گرفت) تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که از بین زیرمقیاس های رشد اجتماعی فقط ریز مقیاس ارتباط در اثر تمرینات ادراکی-حرکتی بهبود معناداری نیافت. اما سایر زیر مقیاس های رشد اجتماعی (خودیاری عمومی, خودیاری در خوردن, خودیاری در پوشیدن, خود رهبری یا خود جهت دهی, مسائل شغلی, حرکت و جنبش, اجتماعی بودن) در اثر تمرینات بطور معناداری ارتقاء یافتند. نتیجه گیری: می توان گفت: تمرین های ادراکی – حرکتی استفاده شده در این پژوهش می تواند اثر مطلوبی در افزایش بهره رشد اجتماعی کودکان کم توان ذهنی داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منظری توکلی، محمدحسین، شجاعی، معصومه، و قاسمی، عبداله. (1398). اثر هشت هفته تمرین های ادراکی-حرکتی بر رشد اجتماعی کودکان کم توان ذهنی 6 تا 11 سال. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 15(30 )، 313-325. SID. https://sid.ir/paper/407034/fa

    Vancouver: کپی

    منظری توکلی محمدحسین، شجاعی معصومه، قاسمی عبداله. اثر هشت هفته تمرین های ادراکی-حرکتی بر رشد اجتماعی کودکان کم توان ذهنی 6 تا 11 سال. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی[Internet]. 1398؛15(30 ):313-325. Available from: https://sid.ir/paper/407034/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین منظری توکلی، معصومه شجاعی، و عبداله قاسمی، “اثر هشت هفته تمرین های ادراکی-حرکتی بر رشد اجتماعی کودکان کم توان ذهنی 6 تا 11 سال،” پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، vol. 15، no. 30 ، pp. 313–325، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407034/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا