مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

813
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مدالیته در آموزش حافظه کاری بر عملکرد توجه کودکان با اختلال نقص توجه/بیش-فعالی در آزمون CANTAB

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 44

چکیده

 مقدمه: مدالیته و نحوه ارایه اطلاعات, یکی از مداخله گرهای اثرگذار بر پردازش های توجه ی, حافظه کاری و یادگیری است که گرچه از پشتوانه های نظری محکمی برخوردار است اما در مداخله های حافظه کاری, کمتر به آن پرداخته شده است. این در حالی است که کودکان با اختلال نقص توجه و بیش فعالی, در دریافت یکپارچه اطلاعات از سیستم های دیداری و شنیداری با مشکل مواجهه هستند. از این رو, پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مدالیته و نحوه ارایه اطلاعات در حافظه کاری بر دو انتقال دور و نزدیک از طریق دو خرده آزمون CANTAB انجام شد. روش کار: این مطالعه در قالب یک طرح آزمایشی 20 جلسه ای بر روی 61 کودک با اختلال نقص توجه و بیش فعالی در گروه سنی 12-8 سال اجرا و از طریق دو خرده آزمون حافظه کاری دیداری/فضایی و پردازش سریع اطلاعات دیداری انجام گرفت. گروه نمونه شامل چهار گروه آموزش دیداری, آموزش شنیداری, کنترل فعال و غیرفعال بودند. مداخله شامل 60-45 دقیقه آموزش برای گروه های دیداری و شنیداری, 10-5 دقیقه برای گروه کنترل فعال و نبود مداخله در گروه کنترل غیرفعال بوده است. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در متغیرهای حساسیت به محرک و سوگیری به پاسخ از آزمون پردازش سریع اطلاعات دیداری و خطای کلی از آزمون حافظه کاری دیداری/فضایی, در هر دو گروه دیداری و شنیداری در پس آزمون وجود دارد, اما در استفاده از راهبرد و زمان واکنش, تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: برنامه آموزش حافظه کاری مدالیته محور, با توجه به تفاوت معنادار بین گروه های آموزش و کنترل اثرگذار بوده است. همچنین نبود تفاوت معنادار بین دو گروه دیداری و شنیداری, از اثر یکسان هر دو مدالیته بر انتقال دور و نزدیک خبر می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخ فندرسکی، طلیعه، مرادی، علیرضا، عفت پناه، محمد، و صادقی، میثم. (1399). تاثیر مدالیته در آموزش حافظه کاری بر عملکرد توجه کودکان با اختلال نقص توجه/بیش-فعالی در آزمون CANTAB. تازه های علوم شناختی، 22(2 )، 33-44. SID. https://sid.ir/paper/408203/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ فندرسکی طلیعه، مرادی علیرضا، عفت پناه محمد، صادقی میثم. تاثیر مدالیته در آموزش حافظه کاری بر عملکرد توجه کودکان با اختلال نقص توجه/بیش-فعالی در آزمون CANTAB. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1399؛22(2 ):33-44. Available from: https://sid.ir/paper/408203/fa

    IEEE: کپی

    طلیعه شیخ فندرسکی، علیرضا مرادی، محمد عفت پناه، و میثم صادقی، “تاثیر مدالیته در آموزش حافظه کاری بر عملکرد توجه کودکان با اختلال نقص توجه/بیش-فعالی در آزمون CANTAB،” تازه های علوم شناختی، vol. 22، no. 2 ، pp. 33–44، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408203/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button