مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

323
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

501
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تطبیقی-تحلیلی نظام آموزشی دوره دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری پنسیلوانیای آمریکا

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 22

چکیده

 آموزش و تربیت نسل آتی پرستاران ایجاب می کند که برنامه های آموزشی دوره دکتری پرستاری با تغییرات روز افزون جهانی و دانش های نوظهور همگام باشند. با مقایسه نظام های آموزشی می توان به اعتبار آکادمیک برنامه های آموزشی, گسترش افق پرستاری و ارتقاء کیفیت مراقبت های پرستاری کمک کرد. هدف از این مطالعه, مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری پنسیلوانیای آمریکا است. روش ها این مطالعه به روش توصیفی-تطبیقی در سال 1398 انجام گردید. از الگوی چهار مرحله ای Beredy شامل توصیف, تفسیر, هم جواری و مقایسه, جهت مقایسه دو نظام آموزشی مذکور استفاده شد. جستجوی اینترنتی, با کلیدواژه های فارسی و انگلیسی و در پایگاه داده های مرتبط انجام شد. سپس, داده های حاصله براساس هدف پژوهش, طبقه بندی و مورد مقایسه قرار گرفتند. یافته ها اگرچه دوره دکتری پرستاری ایران و پنسیلوانیا از لحاظ ساختار تا حد زیادی با هم مشترک هستند ولی از نظر محتوی در ارزش ها, فلسفه, چشم انداز و رسالت, اهداف کلی دوره, شرایط پذیرش, برنامه های آموزشی, نقش ها و صلاحیت های اصلی فارغ التحصیلان تفاوت های زیادی دارند. تفاوت های فاحش شامل بحث رهبری بین المللی در زمینه علم, عمل و پژوهش, سلامت جهانی, تنوع دوره های پرستاری متناسب با نیازهای جامعه و همکاری بین رشته ای می شوند. نتیجه گیری براساس یافته ها, دوره ی دکترای پرستاری در ایران علیرغم محتوای نظری مناسب, از بعد بالینی و حضور در عرصه های بین المللی ضعیف بوده, از این رو ارایه دوره ی دکترای پرستاری بالینی, و به روز کردن برنامه های آموزشی متناسب با تغییرات الگوی بیماری ها, همکاری های بین رشته ای و بین المللی و توجه به نقش رهبری پرستاری در زمینه علم, پژوهش و سلامت جهانی پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شجاعی، اسما، و وفادار، زهره. (1399). مقایسه تطبیقی-تحلیلی نظام آموزشی دوره دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری پنسیلوانیای آمریکا. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 12(3 )، 12-22. SID. https://sid.ir/paper/409280/fa

    Vancouver: کپی

    شجاعی اسما، وفادار زهره. مقایسه تطبیقی-تحلیلی نظام آموزشی دوره دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری پنسیلوانیای آمریکا. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1399؛12(3 ):12-22. Available from: https://sid.ir/paper/409280/fa

    IEEE: کپی

    اسما شجاعی، و زهره وفادار، “مقایسه تطبیقی-تحلیلی نظام آموزشی دوره دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری پنسیلوانیای آمریکا،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 12، no. 3 ، pp. 12–22، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409280/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button