Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

904
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

602
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری آلبرتا

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 78

چکیده

 مقدمه: برای انطباق با سیستم مراقبت بهداشتی که به سرعت در حال تغییر است, نیاز به آماده کردن برنامه درسی پرستاری با کیفیت بالا است. مقایسه نظام های مختلف آموزشی, یکی از روش های ارزیابی است که باعث ارتقای محتوی و کیفیت برنامه آموزشی می شود. هدف: این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای رشته پرستاری در ایران و آلبرتا و ارائه پیشنهادات عملی جهت بهبود کیفیت آن انجام شده است. مواد و روش ها: این مطالعه به روش توصیفی-تطبیقی در سال 1397 انجام شد. از الگوی چهار مرحله بردی (Beredy) توصیف, تفسیر, هم جواری و مقایسه, جهت مقایسه نظام آموزش پرستاری ایران با دانشکده پرستاری آلبرتا کانادا در مقطع دکتری استفاده شد. جستجوی اینترنتی, با استفاده از داده پایگاه های فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. سپس, داده های مورد نظر بر اساس هدف پژوهش, طبقه بندی و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: برنامه هر دو دانشگاه بر اساس اصول برنامه ریزی استراتژیک دارای رسالت, چشم انداز و ارزش ها است. در دانشگاه آلبرتا ارتباط مناسب بین طرح درس با نیازها و مشکلات جامعه است. برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران درقسمت هایی مانند مشخصات و ساختار دوره نقاط مشترکی با برنامه درسی دوره دکتری پرستاری دانشگاه آلبرتا دارد. همچنین مقایسه نشان داد که در نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه آلبرتا (Alberta)درخواست افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد پرستاری و مدرک آمار و روش تحقیق و برای افراد غیر کانادایی مدرک زبان و سابقه بالین, برای دوره دکترای بررسی می شود. اما در ایران پذیرش دانشجو منوط به داشتن مدرک کارشناسی ارشد می باشد. بحث و نتیجه گیری: از نقاط قوت برنامه دکتری در ایران می توان بهمنطبق بودن ارزش ها و باورهای برنامه بر اساس نظام ارزش های اسلامی و کسب شایستگی هایی مانند تفکر نقادانه, استدلال بالینی, حل مسئله, تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و ثبت گزارش تحلیلی اشاره نمود و بالینی محور نبودن و تاکید صرف بر تئوری و خصوصا پژوهش از نقاط ضعف آن می باشد. لذا, بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و نیازهای جامعه ایرانی, نقاط ضعف را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ادیب حاج باقری، محسن، نبی زاده قرقوزار، زهره، و بلندیان بافقی، شهناز. (1398). مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری آلبرتا. علوم مراقبتی نظامی، 6(1 (مسلسل 19) )، 69-78. SID. https://sid.ir/paper/258820/fa

Vancouver: کپی

ادیب حاج باقری محسن، نبی زاده قرقوزار زهره، بلندیان بافقی شهناز. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری آلبرتا. علوم مراقبتی نظامی[Internet]. 1398؛6(1 (مسلسل 19) ):69-78. Available from: https://sid.ir/paper/258820/fa

IEEE: کپی

محسن ادیب حاج باقری، زهره نبی زاده قرقوزار، و شهناز بلندیان بافقی، “مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری آلبرتا،” علوم مراقبتی نظامی، vol. 6، no. 1 (مسلسل 19) ، pp. 69–78، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258820/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا