مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

772
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

557
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثر تزریق داخل صفاقی گلوکز بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی نر مسن و جوان

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 24

چکیده

 سابقه و هدف: اثرات بهبوددهنده حافظه توسط گلوکز در انواع مختلفی از روش های یادگیری مطرح گردیده و گزارشات فراوانی در این زمینه ارایه شده که برخی متناقض می باشد. از طرفی به نظر می رسد که سن حیوان در این فرآیند موثر می باشد. لذا در این پژوهش اثر تزریق گلوکز بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی نر جوان و پیر مورد بررسی قرار گرفت.مواد و روش ها: به همین منظور گلوکز به میزان 500mg/kg در زمان 10 دقیقه پیش از آموزش و به صورت درون صفاقی تزریق گردید و گروه های شاهد نیز تحت شرایط یکسان و با حجم یکسان سرم فیزیولوژی دریافت نمودند و از دستگاه  Y-mazeکه بر اساس روش احترازی فعال طراحی گردیده بود, جهت شرطی شدن احترازی فعال حیوان استفاده گردید. داده ها از طریق آزمون آنالیز واریانس و آزمون t دانشجویی مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج: نتایج به دست آمده نشان می دهد که تجویز گلوکز موجب افزایش یادگیری در موش های صحرایی جوان (P<0.05) و به طور قابل توجهی در موش های صحرایی پیر (P<0.01) در مقایسه با گروه شاهد می گردد. همچنین مقایسه آماری بین موش های پیر و جوان نشان می دهد که تاثیر مثبت گلوکز بر حافظه در موش های پیر نسبت به موش های جوان بیشتر (P<0.01) بوده است.نتیجه گیری: تجویز گلوکز پیش از آموزش, موجب افزایش یادگیری در موش های جوان و پیر می گردد. گلوکز احتمالا در مغز به وسیله تغییر متابولیسم نورونی, فعالیت نورونی و یا تولید میانجی های عصبی عمل می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بلارن، مریم، معاضدی، احمدعلی، همتی، علی اصغر، و راسخ، عبدالرحمان. (1387). مقایسه اثر تزریق داخل صفاقی گلوکز بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی نر مسن و جوان . فیض، 12(3 (پی در پی 47))، 17-24. SID. https://sid.ir/paper/40958/fa

    Vancouver: کپی

    بلارن مریم، معاضدی احمدعلی، همتی علی اصغر، راسخ عبدالرحمان. مقایسه اثر تزریق داخل صفاقی گلوکز بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی نر مسن و جوان . فیض[Internet]. 1387؛12(3 (پی در پی 47)):17-24. Available from: https://sid.ir/paper/40958/fa

    IEEE: کپی

    مریم بلارن، احمدعلی معاضدی، علی اصغر همتی، و عبدالرحمان راسخ، “مقایسه اثر تزریق داخل صفاقی گلوکز بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی نر مسن و جوان ،” فیض، vol. 12، no. 3 (پی در پی 47)، pp. 17–24، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/40958/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button