Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

226
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

564
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر میزان اضطراب، افسردگی و تاب آوری مردان مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب

صفحات

 صفحه شروع 40 | صفحه پایان 49

چکیده

 مقدمه بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی, بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر می باشند و با اصلاح سبک زندگی می توان از شیوع بیماری قلبی کاست. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر میزان اضطراب, افسردگی و تاب آوری مردان مبتلا به بیماری عروق کرونر بود. مواد و روش ها پژوهش از نوع کارآزمایی آموزشی با پیش آزمون, پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی مردان مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب مراجعه کننده به درمانگاه قلب بیمارستان توحید شهر سنندج در سال 1398 تشکیل دادند. با روش نمونه گیری هدفمند, تعداد 30 نفر انتخاب و در گروه های آزمون (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون و مقیاس افسردگی-اضطراب-فشار روانی لاویبوند و لاویبوند را تکمیل کردند. در گروه آزمون, آموزش مدیریت استرس در 10 جلسه (هفته ای 1 جلسه به مدت 1 ساعت) اجرا گردید. گروه کنترل برنامه آموزشی را دریافت نکرد. پس از پایان آموزش از گروه ها پس آزمون گرفته شد. داده ها با آزمون های t (مستقل و زوجی) و تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر کاهش افسردگی و اضطراب گروه آزمون در مرحله پس آزمون اثربخش بود (05/0>p). بین میانگین نمره تاب آوری آزمودنی های دو گروه نیز در مرحله پس آزمون تفاوت معنی دار بود (05/0>p). نتیجه گیری یافته ها نشان می دهد که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری می تواند به عنوان یک شیوه انتخابی و مکمل درمان پزشکی در بیماران قلبی باشد. بنابراین, در نظر گرفتن این نوع درمان به عنوان بخشی از برنامه درمانی بیماران قلبی می تواند سودمند باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    وکیلی، منیره، احمدیان، حمزه، و هادی زاده، نوشین. (1400). تاثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر میزان اضطراب, افسردگی و تاب آوری مردان مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب. سلامت جامعه، 15(1 )، 40-49. SID. https://sid.ir/paper/413180/fa

    Vancouver: کپی

    وکیلی منیره، احمدیان حمزه، هادی زاده نوشین. تاثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر میزان اضطراب, افسردگی و تاب آوری مردان مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب. سلامت جامعه[Internet]. 1400؛15(1 ):40-49. Available from: https://sid.ir/paper/413180/fa

    IEEE: کپی

    منیره وکیلی، حمزه احمدیان، و نوشین هادی زاده، “تاثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر میزان اضطراب, افسردگی و تاب آوری مردان مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب،” سلامت جامعه، vol. 15، no. 1 ، pp. 40–49، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413180/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا