Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

329
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

528
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش طراحی شده مبتنی بر بازخورد بر مهارت برقراری خط وریدی در دانشجویان کارشناسی پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 38

چکیده

 زمینه و هدف: مطالعات نشان داده دانشجویان در دوره کارآموزی در عرصه پرستاری, باوجود پایه نظری قوی, از مهارت بالینی کافی برخوردار نیستند. یکی از روش های تدریس, آموزش مبتنی بر بازخوردمی باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر بازخورد بر مهارت برقراری خط وریدی در دانشجویان ترم اول کارشناسی پرستاری طراحی شده است. روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی, دانشجویان ترم یک کارشناسی پرستاری با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بطور تصادفی ساده با استفاده از نرم افزار آنلاین در دو گروه آزمون (20نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. در گروه آزمون, آموزش برقراری خط وریدی به روش آموزش مبتنی بر بازخورد و در گروه کنترل به روش معمول بود. بلافاصله پس از آموزش و در پایان ترم, مهارت برقراری خط ورید توسط چک لیست محقق ساخته ارزیابی و دو گروه با هم مقایسه شدند. نمرات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل و سطح معناداری 0. 05مقایسه شدند. یافته ها: مقایسه نمره دو گروه آزمون و کنترل نشان داد که بلافاصله بعد از اتمام اموزش تفاوت موجود معنادار است (71/2=, t 04/0=p). اما این تفاوت 4 ماه بعد (پایان ترم), معنادار نبود (12/0= p, 79/1=t). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می توان اذعان داشت که هرچند بکارگیری اموزش مبتنی بر بازخورد در کوتاه مدت می تواند تاثیر قابل توجهی در عملکرد دانشجویان پرستاری در گرفتن خط وریدی بیماران داشته باشد اما این تاثیر ماندگار نیست. به نظر می رسد مطالعات بیتشری لازم است در این عرصه صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فریدونی گل سفیدی، آزاده، و یوسفی، حجت اله. (1400). بررسی تاثیر آموزش طراحی شده مبتنی بر بازخورد بر مهارت برقراری خط وریدی در دانشجویان کارشناسی پرستاری. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 14(42 )، 32-38. SID. https://sid.ir/paper/415944/fa

    Vancouver: کپی

    فریدونی گل سفیدی آزاده، یوسفی حجت اله. بررسی تاثیر آموزش طراحی شده مبتنی بر بازخورد بر مهارت برقراری خط وریدی در دانشجویان کارشناسی پرستاری. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1400؛14(42 ):32-38. Available from: https://sid.ir/paper/415944/fa

    IEEE: کپی

    آزاده فریدونی گل سفیدی، و حجت اله یوسفی، “بررسی تاثیر آموزش طراحی شده مبتنی بر بازخورد بر مهارت برقراری خط وریدی در دانشجویان کارشناسی پرستاری،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 42 ، pp. 32–38، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415944/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا