Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    981
  • دانلود: 

    808
چکیده: 

زمینه و هدف: الزام به آموزش مجازی در شرایط بحران کووید 19، باتوجه به عدم آمادگی مراکز آموزشی در تامین بستر آموزشی مناسب و ناآشنایی مدرسین با شیوه های آموزش مجازی، آنها را با چالش های جدی مواجه نمود که در گذر زمان، برخی از اساتید تهدیدهای وارد شده را، به یک فرصت نوآوری در آموزش تبدیل نموده و کیفیت آموزش را در مواردی ارتقاء نیز دادند. بی شک مطالعه این چالش ها و شناسایی تجارب اساتید در این دوران، می تواند به آمادگی بیشتر در مسیر رشد و اعتلای آموزش مجازی بیانجامد. روش بررسی: پژوهش کیفی حاضر در سال 99 و از طریق انجام 11 مصاحبه نیمه ساختارمند با اساتید دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد. متن مصاحبه ها به روش تحلیل محتوای قراردادی و با کمک نرم افزار MaxQDA تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل محتوای کیفی به روش قراردادی، در ارتباط با بررسی چالش های اساتید در آموزش مجازی در دوران کرونا، منتج به استخراج دوطبقه اصلی به شرح زیر گردید؛ «موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی» با زیر طبقات: ویژگی شخصیتی و عوامل خانوادگی، و طبقه «مدیریت سازمانی» با زیر طبقات: تامین زیرساخت، مدیریت و رهبری، آموزش و نظارت، اخلاق و قانون و ارزشیابی. نتیجه گیری: باتوجه به تداوم بحران کرونا، ضروری است که در هر دانشگاه به طور ویژه به بررسی چالش ها و تجارب اساتید از آموزش مجازی در دوران بحران کووید 19 پرداخته شود تا متناسب با ساختار آن محیط، راهکارهای موثری در جهت تعدیل و حل مشکلات ارایه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 981

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 808 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    9-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    392
  • دانلود: 

    535
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه توسعه منابع انسانی جزء مهم ترین مباحث برنامه ریزی راهبردی سازمان ها بوده و کارآمد سازی و توانمندسازی نیروی انسانی از کلیدی ترین ابزارهای موفقیت سازمان ها می باشد و حاکمیت خوب به عنوان کلید معمای توسعه مطرح گردیده است. هدف از انجام پژوهش طراحی و اعتبار یابی الگوی توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب در دانشگاه های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. روش بررسی: پژوهش با رویکرد ترکیبی انجام گردید. در مرحله کیفی از طریق تحلیل محتوی عرفی (Conventional Content Analysis) با بررسی متون و مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 12نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، الگوی توسعه منابع انسانی طراحی و در بخش کمی، اعتبار و برازش الگو با تکمیل پرسشنامه توسط 162نفر از کارشناسان مربوطه از طریق تحلیل عامل تاییدی (Confirmatory Factor Analysis) و تکنیک سوارا (Technique SWARA) تعیین شد. یافته ها: مدل توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب شامل ده عامل (پاسخگویی، شفاف سازی، ظرفیت سازی حکمرانی و توسعه، نگرش و هویت بخشی، هماهنگ سازی، نتیجه گرایی، اثربخشی نقش ها و وظایف، توسعه فرهنگی اجتماعی، توسعه فردی، توسعه آموزشی) در شش طبقه (شرایط علی، مقوله محوری، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها، پیامد ها) بود و ارتباط بین عوامل یاد شده در دیاگرام نظریه داده بنیاد ارایه گردید. همچنین در اولویت بندی معیارهای اصلی مشخص شد به ترتیب نگرش و هویت بخشی، هماهنگ سازی، توسعه فرهنگی-اجتماعی و توسعه آموزشی دارای اهمیت بالایی هستند. نتیجه گیری: پاسخگویی، شفافیت، نگرش و هویت بخشی، هماهنگ سازی، نتیجه گرایی، اثر بخشی نقش ها و وظایف در مسیر توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب منجر به توسعه فرهنگی-اجتماعی، توسعه فردی و توسعه آموزشی می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 392

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 535 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نویسندگان: 

Mahajan Aarti Sood

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    11-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    63
  • دانلود: 

    39
چکیده: 

Background & Objective: Faculties attend medical education workshops to gain knowledge and skills. A need was felt to assess the sustainability and type of motivation status of the participants and whether they brought about a change in their workplace over a period of 6 months after the training. Materials & Methods: A longitudinal prospective, analytic, questionnaire based follow up study was conducted in 60 faculty volunteers who attended a revised basic course workshop on medical education technology. The motivation status was recorded post workshop baseline (0 months), at 2 and 6 months after the workshop. They were also asked to report any innovations initiated in their workplace. Results: The motivation parameters of External regulation increased from Mean (SD) of 1. 89(1. 14) to 2. 84(1. 59), p=0. 001 and 3. 07(1. 55), p<0. 001 at 2 months and 6 months. Amotivation increased from 2. 37(1. 43) to 3. 15(1. 47), p=0. 012 and 3. 10(1. 53), p=0. 020 at 2 and 6 months respectively. Work self-determination index (WSDI) decreased from baseline to 6 months from 17. 69(7. 65) to 14. 02(8. 51), p=0. 046. Work non self-determined motivation (W-NSDM) increased from baseline, 2. 86(1. 09), to 3. 56(1. 24) p=0. 004 at 2 months and 3. 63(1. 19), p=0. 001 after 6 months. There was significant correlation between innovation scores and Intrinsic Motivation, Integrated Regulation, Identified Regulation, Work Self-Determination Index and Work Self-Determined Motivation at 2 and 6 months and Introjected Regulation at 2 months. Conclusion: The faculty’ s change in motivation status suggests that it was related to goals, targets and awards. Perceived changes related to teaching and assessment methods in workplace was also reported.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 63

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 39 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    24-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1162
  • دانلود: 

    838
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به تغییر فرآیند آموزش و پیاده سازی سیستم یادگیری الکترونیکی در شرایط اپیدمی کرونا و همچنین نقش اساسی ارزیابی برنامه های آموزشی در ارتقاء کیفیت و اثربخشی آن، این مطالعه توصیفی با هدف بررسی وضعیت آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی البرز از دیدگاه دانشجویان انجام شد. روش بررسی: جامعه ی آماری تحقیق، شامل 364 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی البرز در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-1398 بودند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته دارای چهار حیطه (معرفی درس، محتوای آموزشی، بازخورد و تعامل، سنجش و ارزشیابی) و 20 گویه بود که بر اساس مقیاس چهار درجه ای لیکرت تهیه شد. روایی پرسشنامه براساس نظر پانل 5 نفره متخصصان مربوطه مورد بررسی و تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آزمون-بازآزمون مورد سنجش قرار گرفت و آلفای کرونباخ 902/0 به دست آمد. یافته ها: نتایج نشان داد که وضعیت آموزش مجازی در حیطه های معرفی درس، محتوای آموزشی، تعامل و بازخورد، سنجش و ارزشیابی از نظر دانشجویان نسبتا مطلوب می باشد. در مقایسه میزان رضایتمندی در دانشکده های مختلف، دانشکده داروسازی و در بین مقاطع مختلف، دانشجویان کارشناسی ارشد بیشترین میزان رضایتمندی از برنامه ی آموزش مجازی در بین دانشکده ها را براساس حیطه های مورد بررسی نشان دادند. در میزان رضایتمندی بین دانشجویان دانشکده ها و مقاطع مختلف، تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: بطور کلی میزان رضایت دانشجویان شرکت کننده در کلاس های آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی البرز از لحاظ حیطه های مختلف، نسبتا مطلوب ارزیابی گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1162

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 838 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    32-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    329
  • دانلود: 

    528
چکیده: 

زمینه و هدف: مطالعات نشان داده دانشجویان در دوره کارآموزی در عرصه پرستاری، باوجود پایه نظری قوی، از مهارت بالینی کافی برخوردار نیستند. یکی از روش های تدریس، آموزش مبتنی بر بازخوردمی باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر بازخورد بر مهارت برقراری خط وریدی در دانشجویان ترم اول کارشناسی پرستاری طراحی شده است. روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی، دانشجویان ترم یک کارشناسی پرستاری با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بطور تصادفی ساده با استفاده از نرم افزار آنلاین در دو گروه آزمون (20نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. در گروه آزمون، آموزش برقراری خط وریدی به روش آموزش مبتنی بر بازخورد و در گروه کنترل به روش معمول بود. بلافاصله پس از آموزش و در پایان ترم، مهارت برقراری خط ورید توسط چک لیست محقق ساخته ارزیابی و دو گروه با هم مقایسه شدند. نمرات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل و سطح معناداری 0. 05مقایسه شدند. یافته ها: مقایسه نمره دو گروه آزمون و کنترل نشان داد که بلافاصله بعد از اتمام اموزش تفاوت موجود معنادار است (71/2=, t 04/0=p). اما این تفاوت 4 ماه بعد (پایان ترم)، معنادار نبود (12/0= p، 79/1=t). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می توان اذعان داشت که هرچند بکارگیری اموزش مبتنی بر بازخورد در کوتاه مدت می تواند تاثیر قابل توجهی در عملکرد دانشجویان پرستاری در گرفتن خط وریدی بیماران داشته باشد اما این تاثیر ماندگار نیست. به نظر می رسد مطالعات بیتشری لازم است در این عرصه صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 329

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 528 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    39-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    473
  • دانلود: 

    470
چکیده: 

زمینه و هدف: اجرای برنامه های مربوط به توانمندسازی اعضا هیات علمی، یکی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزش عالی است؛ این مطالعه با هدف شناسایی و تبیین تجارب اعضای هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص کارگاه های آموزشی توانمند سازی اعضای هیات علمی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه با رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوایی متعارف یا قراردادی (Conventional) معرفی شده توسط گرانهام و لاندمن انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از مصاحبه ی عمیق نیمه ساختارمند استفاده شد. جامعه ی آماری مطالعه اعضای هییت علمی بالینی و علوم پایه دانشگاه بودند. داده ها طی 29 مصاحبه با 26 نفر از اعضاء هییت علمی شرکت کننده در دوره مهارت های دانشگاهی، که تمایل به ارایه تجارب خود در خصوص این دوره را داشتند جمع آوری شد و مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: مصاحبه ها در بیش از 276 کد باز، 55 زیر طبقه، 4 طبقه و 2 طبقه ی اصلی طبقه بندی شدند. طبقات اصلی با درونمایه های پدیدار شده شامل"عوامل فردی" و" عوامل سازمانی " بودند. درون مایه عوامل فردی به 2 طبقه، شامل عوامل انگیزشی و عوامل بازدارنده و درون مایه ی عوامل سازمانی به 2 طبقه، شامل عوامل ساختاری و عوامل فرایندی طبقه بندی شد. نتیجه گیری: مدیران و برنامه ریزان دوره مهارت های دانشگاهی با اصلاح عوامل بازدارنده (فردی، محیطی، فرایندی و سازمانی) ورفع موانع از طریق مشارکت دادن اعضای هیت علمی و بکارگیری راهکارهای ارایه شده از سوی ایشان می توانند باعث ارتقای این برنامه ها شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 473

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 470 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    50-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    813
  • دانلود: 

    632
چکیده: 

زمینه و هدف: عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری می توانند بر روی جریان یادگیری تاثیر بگذارند. سبک یادگیری شیوه ای است که فراگیران در یادگیری مطالب درسی خود به سایر شیوه ها ترجیح می دهند. آگاهی از سبک های یادگیری دانشجویان برای برنامه ریزی های آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه سبک یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، کلیه d دانشجویان دندانپزشکی مشغول به تحصیل در نیم سال تحصیلی دوم 99-1398 در دانشگاه علوم پزشکی البرز، وارد مطالعه شدند. جهت جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه سبک یادگیری کلب، استفاده شد. معدل کل دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده ها، از طریق شاخص های آمار توصیفی و استنباطی نظیر آزمون کای دو و آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) در نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل انجام شد. یافته ها: از 360 دانشجوی دندانپزشکی مشغول به تحصیل در سال 99 در دانشگاه علوم پزشکی البرز، 205 نفر پرسشنامه را تکمیل و ارسال نمودند. سبک های یادگیری به ترتیب همگرا (7/32%)، جذب کننده (7/31%)، واگرا (3/26%) و انطباق یابنده (3/9 %) به دست آمد. سبک های یادگیری دانشجویان با جنسیت، سال ورودی به دانشگاه، گروه سنی و محل زندگی از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشت (05/0>P). ارتباط بین سبک یادگیری و پیشرفت تحصیلی معنی دار گزارش گردید (04/0=p)، به نحوی که دانشجویان همگرا نسبت به دانشجویان واگرا معدل بیشتری داشتند. نتیجه گیری: سبک های یادگیری همگرا و جذب کننده در دانشجویان غالب بود، لذا پیشنهاد می گردد از روش های آموزشی متاسب با این سبک ها مثل نمایش محتوی آموزشی به صورت بصری، استفاده از دیاگرام، دست نوشته های استاد، سخنرانی و خودآموزی استفاده شود. همچنین دانشجویان دارای سبک همگرا نسبت به دانشجویان دارای سبک واگرا، معدل بالاتری داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 813

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 632 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    61-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    525
  • دانلود: 

    528
چکیده: 

زمینه و هدف: توسعه تفکر انتقادی در حرفه های مراقبت سلامت برای تصمیم گیری موثر در موقعیت های خطیر ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر نوشتن تاملی با چرخه گیبس بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان هوشبری بود. روش بررسی: مطالعه حاضر مداخله ای پیش آزمون-پس آزمون دوگروهی بود. این مداخله در دوره آموزش بالینی دانشجویان هوشبری انجام شد. دانشجویان در گروه کنترل به روش تدریس بالینی متداول آموزش داده شدند که شامل کنفرانس های بالینی، اجرای اقدامات و گزارش عملکرد با نظارت استاد بالینی بود. در گروه مداخله از فعالیت نوشتن تاملی ساختارمند با چرخه گیبس استفاده شد. به منظور بررسی تفاوت میزان گرایش به تفکر انتقادی و ابعاد آن، قبل و بعد از مداخله از پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی استفاده شد. یافته ها: این مطالعه نشان داد که بعد از مداخله، میانگین نمره ی کل گرایش به تفکر انتقادی و نمره بعد نوآوری در گروه مداخله به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 525

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 528 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9