مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,995
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,057
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اصول اخلاق بازرگانی در اسلام

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 60

چکیده

 در اسلام اصول اخلاق اسلامی بر رابطه انسان با خالق خود تاکید می نماید و پشتوانه قانون و اخلاق فقط و فقط دین است. دین اسلام بنیاد اقتصادش را بر محور بودن انسان و مرکزیت دادن به انسان پی افکنده است. اسلام از انسان می خواهد تا مصرف های مالی خود را تابع نیازمندیهای معنوی و فطرت خود سازد. هر روزه انسانها با موضوعات اخلاقی بسیاری روبه رو می شوند و کمتر کسانی می دانند چه باید بکنند. در اسلام اصول اخلاق تمام جنبه های زندگی را اداره می نماید. این اصول را می توان به عنوان مجموعه ای از اصول که مابین درست و غلط تمایز ایجاد می کند, در نظر گرفت. اصول اخلاقی یک رشته هنجاریهای است که تجویز می کند فرد چه کارهایی را باید انجام دهد از چه کارهایی باید اجتناب ورزد.چارچوب مرجع اصول اخلاقی بازرگانی به سازمانها محدود می گردد. قرآن کریم طیف وسیعی از واژه ها را برای توصیف مفهوم «خوبی» مورد استفاده قرار می دهد که عبارتند از «خیر», «بر», «قسط», «عدل», «معروف» و «حق» و «تقوی». رفتار اخلاقی ممکن است بستگی به عواملی داشته باشد که رفتار اخلاقی را تعریف کرده اند. این عوامل عبارتند از: تعابیر قانونی, عوامل سازمانی و عوامل فردی, که عوامل فردی نیز متأثر از عوامل دیگری می باشد. راهنماهای اصول اخلاقی در بسیاری از سازمانها موردپسند واقع شده اند و اغلب برای صنایع مختلف متفاوتند. سازمانهایی که درگیر تجارت حلال می شوند می توانند توسط توسعه اصول اخلاق اسلامی رفتار اخلاقی را پرورش دهند. سیستم اخلاقی اسلام با سیستمهای اخلاقی سکولار و دستورات اخلاقی سایر ادیان متفاوت است. مسلمانان اصولی دارند که نه به زمان بستگی دارد و نه توسط هوسهای انسانی تحت تأثیر قرار می گیرد. اصول اخلاق اسلامی نه تنها به منافع خود و بنگاه اقتصادی می اندیشد بلکه منافع اجتماع را نیز در نظر می گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ونوس، داور، و خانی جزنی، جمال. (1380). اصول اخلاق بازرگانی در اسلام. دانش و توسعه، -(13)، 43-60. SID. https://sid.ir/paper/416946/fa

    Vancouver: کپی

    ونوس داور، خانی جزنی جمال. اصول اخلاق بازرگانی در اسلام. دانش و توسعه[Internet]. 1380؛-(13):43-60. Available from: https://sid.ir/paper/416946/fa

    IEEE: کپی

    داور ونوس، و جمال خانی جزنی، “اصول اخلاق بازرگانی در اسلام،” دانش و توسعه، vol. -، no. 13، pp. 43–60، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416946/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button