Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

922
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اصول نگارش پایان نامه های پزشکی فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی اراک طی سال های 79-1373

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 32

چکیده

 مقدمه: توجه به امر تحقیق و پژوهش, از عوامل اصلی شکوفایی علمی و تکنولوژی هرجامعه می باشد. بر نقش دانشگاه ها در نیل به این هدف تأکید فراوان شده است. در این رابطه, اجرای هرچه بیشتر پایان نامه های دانشجویی بر اساس استانداردهای مورد نظر ازجایگاه خاصی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رعایت اصول نگارش علمی پایان نامه های دانشجویان پزشکی فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی اراک به انجام رسیده است. روش کار: برای نیل به هدف فوق, کلیه پایان نامه های فارغ التحصیلان رشته پزشکی سال های 1373 لغایت 1379 دانشگاه جمعا به تعداد 266 عدد, مورد بررسی قرار گرفتند. روش جمع آوری داده ها شامل مشاهده و ثبت در پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی شامل به کارگیری شاخص های توصیفی و جداول و نمودارها انجام شده است. نتایج: بیشترین فراوانی پایان نامه ها مربوط به فارغ التحصیلان سال 1375(23%) بود. بیشترین فراوانی رشته تحصیلی پایان نامه ها به گروه های داخلی (17.7%) و جراحی چشم (13.2%) اختصاص داشت. بیشترین تمایل خانم ها به پایان نامه های ارایه شده توسط گروه های پوست و زنان بود. درحالی که آقایان بیشتر تمایل به اخذ پایان نامه از گروه های جراحی و داخلی داشتند. به لحاظ نوع پایان نامه, بیشترین فراوانی مربوط به مطالعات توصیفی- مقطعی به میزان 44% بود. هیچیک از پایان نامه ها ترجمه و یا مرور مقالات نبودند. این بررسی رعایت اصول نگارش در 52% پایان نامه ها را خوب, 40% را متوسط و 8% را ضعیف نشان داد. به لحاظ بخش های شش گانه اصلی پایان نامه ها, صحیح ترین شیوه نگارش مربوط به بخش های چکیده (54%) و یافته ها (52.3%) و ضعیف ترین آن مربوط به نگارش بخش بحث (26.3%) بود. نتیجه گیری: علی رغم افزایش کیفیت نسبی نگارش پایان نامه های تحصیلی در چند سال اخیر, اما هنوز نقایص زیادی درنگارش آنها مشاهده می شود. با توجه به نقش مهم این رسالات در ارتقای تحقیق و پژوهش در دانشگاهها, شایسته است نسبت به تهیه یک چارچوب صحیح و استاندارد توسط مراکر ستادی و تاکید بر به کارگیری سراسری آن اقدام گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

دوامی، محمدحسن، معینی، لطیف، و رفیعی، محمد. (1380). بررسی اصول نگارش پایان نامه های پزشکی فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی اراک طی سال های 79-1373. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 4(3 (پیاپی 16))، 23-32. SID. https://sid.ir/paper/417158/fa

Vancouver: کپی

دوامی محمدحسن، معینی لطیف، رفیعی محمد. بررسی اصول نگارش پایان نامه های پزشکی فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی اراک طی سال های 79-1373. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1380؛4(3 (پیاپی 16)):23-32. Available from: https://sid.ir/paper/417158/fa

IEEE: کپی

محمدحسن دوامی، لطیف معینی، و محمد رفیعی، “بررسی اصول نگارش پایان نامه های پزشکی فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی اراک طی سال های 79-1373،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 4، no. 3 (پیاپی 16)، pp. 23–32، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/417158/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا