Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,009
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

537
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط عزت نفس و میزان فراگیری مهارتهای مراقبت از خود در نوجوانان پسر 15-11 سال مبتلا به فلج مغزی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 36

چکیده

 سابقه و هدف: عزت نفس از فاکتورهای موثر در امر یادگیری است. کودکان مبتلا به فلج مغزی در امر یادگیری دچار مشکلات عدیده ای هستند, لذا بر آن شدیم تا نقش عزت نفس را در این خصوص ارزیابی نمائیم.مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در نوجوانان پسر 15-11 ساله مبتلا به فلج مغزی در مرکز بهزیستی کودکان و نوجوانان استان تهران در سال 1377 انجام گرفته است. 28 نفر با توجه به معیارهای انتخاب نمونه برگزیده شدند که یکی از فاکتورهای این انتخاب میزان عزت نفس واحدها براساس تست کوپراسمیت بوده است. از این 28 نفر, 14 نفر دارای عزت نفس بالا و 14 نفر دارای عزت نفس پایین بودند. از پرسشنامه کوپراسمیت و چک لیست مهارتهای مراقبت از خود برای جمع آوری داده ها استفاده شد. چک لیست مربوطه در دو مرحله یکی قبل از آموزش مهارتهای مراقبت از خود و سپس بعد از اجرای برنامه آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق به منظور تعیین پیشرفت فراگیری در هر گروه آزمایشی از آزمون t زوج و بمنظورمقایسه دو گروه از آزمون t مستقل استفاده شد.یافته ها: گروه عزت نفس پایین در کل عملکرد مراقبت از خود از میانگین 26.2 به 32.7 رسیده است و گروه عزت نفس بالا از میانگین 38.2 به 50.7 رسیده است که اختلاف ها معنی دار می باشد. گروه عزت نفس بالا میزان فراگیری بیشتری در تمامی حیطه های مراقبت از خود بجز حیطه تغذیه نشان داد.نتیجه گیری و توصیه ها: آموزش موجب ارتقای عملکرد خود مراقبتی در هر دو گروه عزت نفس بالا و پایین گشته, لیکن در گروه عزت نفس بالا این اختلاف از نظر آماری بیشتر از گروه دیگر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، محمدعلی، کریمی، حسین، و طادی، کتایون. (1381). بررسی ارتباط عزت نفس و میزان فراگیری مهارتهای مراقبت از خود در نوجوانان پسر 15-11 سال مبتلا به فلج مغزی. پژوهش در پزشکی، 26(1)، 33-36. SID. https://sid.ir/paper/41722/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی محمدعلی، کریمی حسین، طادی کتایون. بررسی ارتباط عزت نفس و میزان فراگیری مهارتهای مراقبت از خود در نوجوانان پسر 15-11 سال مبتلا به فلج مغزی. پژوهش در پزشکی[Internet]. 1381؛26(1):33-36. Available from: https://sid.ir/paper/41722/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی حسینی، حسین کریمی، و کتایون طادی، “بررسی ارتباط عزت نفس و میزان فراگیری مهارتهای مراقبت از خود در نوجوانان پسر 15-11 سال مبتلا به فلج مغزی،” پژوهش در پزشکی، vol. 26، no. 1، pp. 33–36، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/41722/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا