مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,265
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اهداف آموزشی و تناسب آن با دروس ارایه شده و الگوهای مورد استفاده در برنامه درسی دانشجویان پزشکی ایران با سایر نقاط جهان

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 38

چکیده

 هدف از این تحقیق تعیین تشابه و مغایرتهای بین اهداف آموزشی و الگوهای برنامه درسی و دروس درنظر گرفته شده در برنامه درسی دانشجویان پزشکی در ایران و 6 کشور دیگر جهان (انگلیس, کانادا, استرالیا, دانمارک, امریکا, افریقای جنوبی) می باشد. تحقیقی توصیفی با استفاده از آیین نامه و درسنامه موجود آموزش پزشکی ایران و اطلاعات به دست آمده در خصوص برنامه درسی آموزش پزشکی 6 کشور قید شده از طریق اینترنت صورت گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد با توجه به مشابهت هدف غایی آموزش پزشکی در تمام دنیا در اهداف کلی دوره پزشکی در ایران و 6 کشور مورد مطالعه ضمن مشاهده مشابهت زیاد, مغایرتهایی نیز رویت می گردد که از نظر کمی ناچیز ولی از نظر کیفی از اهمیت ویژه ای برخوردارند از قبیل: تربیت نیروی انسانی که دارای تفکری عمیق بر مسایل بوده و دارای مهارت یادگیری مادام العمر (Long Life Learning) باشد. بدیهی است وجود چنین اهدافی الگوهای مورد استفاده در برنامه درسی, روشهای تدریس و ارزشیابی را تحت الشعاع قرار می دهد. الگوهای برنامه درسی نیز در 6 کشور مورد مطالعه با توجه به اهداف کلی شامل الگوهای مبتنی برموضوعات درسی, صفات انسانی, فعالیتهای اجتماعی و علایق فردی می باشد. ولی الگوهای مورد استفاده در برنامه ایران الگوهای مبتنی برموضوعات درسی و شایستگی خاص می باشد. ضمنا عدم تطابق هایی بین اهداف و دروس ارایه شده دوره در برنامه ایران مشاهده می شود از قبیل: عدم وجود مباحث مدیریتی و ارتباطات, نادیده گرفتن آشنایی با مفاهیم علوم تربیتی, عدم وجود شرایطی که در دانشجو توان تحقیق و شناسایی مشکلات بهداشتی ایجاد شود. به نظر می رسد باید برنامه درسی آموزش پزشکی ایران براساس موازین و اصول علمی تدوین گردد و جمیع جهات در آن لحاظ شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اصغری، نسرین، و صفا، امید. (1382). مقایسه اهداف آموزشی و تناسب آن با دروس ارایه شده و الگوهای مورد استفاده در برنامه درسی دانشجویان پزشکی ایران با سایر نقاط جهان. طب و تزکیه، -(49)، 32-38. SID. https://sid.ir/paper/417305/fa

    Vancouver: کپی

    اصغری نسرین، صفا امید. مقایسه اهداف آموزشی و تناسب آن با دروس ارایه شده و الگوهای مورد استفاده در برنامه درسی دانشجویان پزشکی ایران با سایر نقاط جهان. طب و تزکیه[Internet]. 1382؛-(49):32-38. Available from: https://sid.ir/paper/417305/fa

    IEEE: کپی

    نسرین اصغری، و امید صفا، “مقایسه اهداف آموزشی و تناسب آن با دروس ارایه شده و الگوهای مورد استفاده در برنامه درسی دانشجویان پزشکی ایران با سایر نقاط جهان،” طب و تزکیه، vol. -، no. 49، pp. 32–38، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/417305/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button