مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,086
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,275
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر ابعاد ادراک خود بر روابط اجتماعی با همسالان در نوجوانان مراکز آموزشی استعدادهای درخشان و مدارس عادی

صفحات

 صفحه شروع 86 | صفحه پایان 97

چکیده

 هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ابعاد چند گانه ادراک خود بر روابط اجتماعی نوجوانان سر آمد و عادی در محیط مدرسه بود. گروه نمونه از 190 دانش آموز کلاس سوم راهنمائی (88 دختر و 102 پسر) از دو مرکز آموزشی استعدادهای درخشان (83 نفر) و دو مدرسه دولتی همتا (107 نفر) انتخاب شدند. ادراک خود به وسیله مقیاس نیمرخ ادراک خود برای نوجوانان و مقیاس ادراک شایستگی هارتر تهیه شد. تحلیل نتایج نشان داد که مقیاس مزبور در پنج بعد شایستگی تحصیلی, شایستگی اجتماعی, خود ارزشمندی کلی, شایستگی ورزشی و اداره رفتار, ادراک خود را مورد سنجش قرار می دهد. به منظور سنجش روابط اجتماعی با همسالان در محیط مدرسه از "پرسشنامه احساس تنهائی" استفاده به عمل آمد. نتایج نشان داد که ارتباط اجتماعی با همسالان در دو گروه نوجوانان سرآمد و عادی از وضعیت متفاوتی تبعیت نمی کند. دختران نسبت به پسران روابط اجتماعی بیشتری با همسالان خود برقرار می سازند. همچنین نوجوانانی که از ادراک شایستگی اجتماعی بالاتر و خود ارزشمندی قویتری برخوردارند, روابط بیشتری با همسالان خود ایجاد می کنند. نهایتاً نتایج نشان داد که قدرت پیش بینی کنندگی شایستگی اجتماعی برای روابط اجتماعی با همسالان بیش از سایر متغیرها می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیف، دیبا، بشاش، لعیا، و لطیفیان، مرتضی. (1383). تاثیر ابعاد ادراک خود بر روابط اجتماعی با همسالان در نوجوانان مراکز آموزشی استعدادهای درخشان و مدارس عادی. مجله روانشناسی، 8(1 (پیاپی 29))، 86-97. SID. https://sid.ir/paper/419642/fa

    Vancouver: کپی

    سیف دیبا، بشاش لعیا، لطیفیان مرتضی. تاثیر ابعاد ادراک خود بر روابط اجتماعی با همسالان در نوجوانان مراکز آموزشی استعدادهای درخشان و مدارس عادی. مجله روانشناسی[Internet]. 1383؛8(1 (پیاپی 29)):86-97. Available from: https://sid.ir/paper/419642/fa

    IEEE: کپی

    دیبا سیف، لعیا بشاش، و مرتضی لطیفیان، “تاثیر ابعاد ادراک خود بر روابط اجتماعی با همسالان در نوجوانان مراکز آموزشی استعدادهای درخشان و مدارس عادی،” مجله روانشناسی، vol. 8، no. 1 (پیاپی 29)، pp. 86–97، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/419642/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button