مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

666
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استفاده از بحث مورد برای آموزش دستیاران

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 13

چکیده

 مقدمه. علی رغم مطالعات بسیار پیرامون روش های نوین آموزش در مورد دانشجویان پزشکی, آموزش دستیاران چندان مورد کنکاش و بررسی قرار نگرفته است. معرفی مورد معمولا وسیله ای مناسب برای آموزش علمی- بالینی است و طراحی با استفاده از روش های طب مستند (Evidence-Based) یک شیوه مناسب برای معرفی موارد بر پایه یافتن علت بالینی خواهد بود. بدین منظور, مطالعه ای با هدف تعیین نظرات دستیاران در مورد مقایسه روش های آموزشی سنتی و بحث عمیق در نحوه فراگیری آنان انجام شد.روش ها. در یک مطالعه پیش تجربی (pre experimental) یک گروهی, یک مرحله ای (پس آزمون) جلسات آموزشی بحث موردی (case discussion) خاص به صورت ماهیانه, ویژه دستیاران داخلی, طراحی و با استفاده از یک پرسشنامه, این شیوه با شیوه آموزش سنتی مقایسه شد. هر مورد با یک مسأله آغاز شده, سپس علائم بالینی, نشانه های معاینه و آزمایشگاهی به ترتیب ارائه می گردید. در انتها یک سوال مشخص بالینی طرح می گردید. در مواردی که یافته جدید, رادیولوژیک یا هیستولوژیک بود, سعی شد تا نمای ظاهری واقعی یافته ارائه شود. پس از برگزاری ششمین جلسه آموزشی, تعداد 50 پرسشنامه بطور غیرتصادفی بین دستیاران داخلی شرکت کننده توزیع شد که تعداد 31 پرسشنامه تکمیل گردید. داده ها با نرم افزار SPSS-11 به صورت توزیع فراوانی نظرات و آزمون کروسکال والیس (Kruskal Wallis) تجزیه و تحلیل گردید.نتایج. شرکت کنندگان در همه موارد تاثیر جلسات آموزشی بحث عمیق (Hard Talk) را مثبت ارزیابی کرده اند بطوری که در مورد امکان پـرسش از سخـنران و ایجاد چـالش علـمی 8/54 درصد, در مورد یادگیری مطالب در طی جلـسه 6/80 درصد, در مورد تطـابق محتوا با نیازهای واقـعی محیط کار 4/77 درصد, در مورد امکان استفاده از تـجربیات اساتید 2/77 درصد و در مورد میزان حجـم و انتقال دانش در زمان محدود 7/67 درصد شرکت کنندگان در مطالعه جلسات بحث عمیق را نسبت به سخنرانی سنتی بهتر ارزیابی کرده اند.بحث. در مجموع, این مطالعه نتایج یک تجربه نسبتا موفق را در شرایط محدود برای آموزش دستیاران نشان داد و با توجه به کمبود آموزش های مدون برای دستیاران و بخصوص کمبود استفاده از شیوه های نو در این زمینه, می تواند راهگشای سایر پژوهش های مشابه باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ادیبی، پیمان، نیک خلق، بیتا، اسماعیلی، عباس، سیما، حمیدرضا، و زالی، محمدرضا. (1382). استفاده از بحث مورد برای آموزش دستیاران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3(3 (پیاپی 9))، 5-13. SID. https://sid.ir/paper/421879/fa

    Vancouver: کپی

    ادیبی پیمان، نیک خلق بیتا، اسماعیلی عباس، سیما حمیدرضا، زالی محمدرضا. استفاده از بحث مورد برای آموزش دستیاران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛3(3 (پیاپی 9)):5-13. Available from: https://sid.ir/paper/421879/fa

    IEEE: کپی

    پیمان ادیبی، بیتا نیک خلق، عباس اسماعیلی، حمیدرضا سیما، و محمدرضا زالی، “استفاده از بحث مورد برای آموزش دستیاران،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 3، no. 3 (پیاپی 9)، pp. 5–13، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/421879/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button