مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

242
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

10

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی کارایی نواحی سیزده گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران به روش تحلیل پوششی داده ها (D.E.A)

صفحات

 صفحه شروع 145 | صفحه پایان 163

چکیده

 براساس تعاریف مختلف نسبت خروجی به ورودی هر بنگاه را کارایی آن بنگاه گویند. عمدتا به منظور ارزیابی کارایی دو دسته روش وجود دارد که عبارتند از: روشهای پارامتری 2- روشهای ناپارامتری. در بین روشهای پارامتری که بر پایه روشهای معمول اقتصادسنجی استوار می باشد, می توان به روشهای تابع تولید مرزی, تابع تولید مرزی قطعی, تابع تولید مرزی قطعی آماری و ... اشاره داشت. در این تحقیق با توجه به روشهای ناپارامتری که بر پایه تکنیک های برنامةریزی ریاضی استوار می باشد, به ارزیابی کارایی نواحی سیزده گانه راه آهن ج .1.1 پرداخته شده است. مزیت عمده روش تحلیل پوششی داده ها نسبت به سایر روشهای موجود برای ارزیابی کارایی بنگاهها, این است که می توان به وسیله آن کارایی بنگاه هایی که دارای چندورودی و چندخروجی می باشند ارزیابی نمود. در این مطالعه با توجه به ورودی ها و خروجی های هریک از نواحی در سال 1379 به ارزیابی کارایی نواحی راه آهن کشور با دو فرض بازدهی نسبت به مقیاس ثابت و بازدهی نسبت به مقیاس متغیر پرداخته شده است و به دنبال آن, پاسخی به این سوال که: در صورت تخصیص ناکارای منابع موجود, چه راهکاری وجود دارد تا منابع آتی این بخش به صورت ناکارآ تخصیص نیابد, ارایه داده است. نتایج نشان می دهد که با فرض اول, نواحی تهران, اصفهان, هرمزگان و خراسان از بیشترین کارایی برخوردار بوده و متوسط کارایی تحت این فرض 86/0 می باشد؛ لذا عملا راه آهن کشور 14 درصد زیر ظرفیت عمل می نماید. با درنظر داشتن فرض دوم نواحی لرستان و زاهدان نیز به جمع نواحی کارا می پیوندند که متوسط کارایی تحت این فرض 93/0 می گردد, که در این حالت ظرفیت بدون استفاده راه آهن کشور 7 درصد خواهد بود. درنهایت با توجه به الگو بودن ناحیه هرمزگان براساس یافته های این تحقیق می توان گفت که نواحی ناکارا به منظور افزایش کارایی باید این ناحیه را الگوی خود قرار دهند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورکاظمی، محمدحسین، و رضایی، جواد. (1382). ارزیابی کارایی نواحی سیزده گانه راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران به روش تحلیل پوششی داده‌ ها (D.E.A). تحقیقات اقتصادی، -(63 (ویژه نامه))، 145-163. SID. https://sid.ir/paper/423072/fa

    Vancouver: کپی

    پورکاظمی محمدحسین، رضایی جواد. ارزیابی کارایی نواحی سیزده گانه راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران به روش تحلیل پوششی داده‌ ها (D.E.A). تحقیقات اقتصادی[Internet]. 1382؛-(63 (ویژه نامه)):145-163. Available from: https://sid.ir/paper/423072/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین پورکاظمی، و جواد رضایی، “ارزیابی کارایی نواحی سیزده گانه راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران به روش تحلیل پوششی داده‌ ها (D.E.A)،” تحقیقات اقتصادی، vol. -، no. 63 (ویژه نامه)، pp. 145–163، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/423072/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button