مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

998
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

260
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی معلمین شهر کاشان از بیماری سالک در سال تحصیلی 1380-1379

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 63

چکیده

 سابقه و هدف: با توجه به اهمیت آگاهی از بیماری در پیشگیری آن و بومی بودن سالک در منطقه و نقش معلمین در انتقال دانش و آگاهی ها و به منظور نقش تأثیر آموزش به معلمین بر میزان آگاهی آنها از بیماری سالک, این تحقیق روی معلمین مدارس ابتدایی و راهنمایی کاشان در سال تحصیلی 80-1379 انجام گرفت. مواد و روشها: تحقیق با طراحی نیمه تجربی انجام گرفت. از لیست معلمین, تعداد 1300 نفر انتخاب و در آزمون پری تست (Pretest) شرکت داده شدند. از این تعداد, 776 نفر با مجری طرح همکاری کردند و در آزمون پست تست (Post test) نیز شرکت نمودند. لذا 776 معلم مورد بررسی قرار گرفتند. میزان آگاهی را با 16 شاخص آگاهی از نام بیماری, آشنایی با بیماری, اهمیت بهداشت سالک در افت تحصیلی, نقش مسافرت به مناطق آلوده, زمان گزش ناقل, خطر ابتلا, واگیر بودن, چگونگی انتقال سالک به انسان, ناقل عامل بیماری, محل عامل بیماری, چگونگی زخم سالک, مخزن سالک در کاشان, راه های پیشگیری, وسایل حفاظت فردی, درمان سالک و برخورد با دانش آموز مبتلا به سالک, در یک فرد اطلاعاتی ثبت گردید و قبل از آموزش میزان آگاهی آنان تعیین گردید. سپس یک جزوة آموزشی به آنها ارائه گردید. پس از گذشت یک ماه, مجدداً میزان آگاهی با همان پرسشنامه اولیه بررسی شد و تغییرات آن با آماره MC Nemar مورد قضاوت آماری قرار گرفت. نقش سن, جنس, مدرسة ابتدایی و راهنمایی, تأهل, سابقه کار و مدرک تحصیلی با میزان آگاهی نیز مورد قضاوت آماری قرار گرفت. یافته ها: از 1300 معلم مدارس ابتدایی و راهنمایی تعداد 776 نفر (59.7 درصد) مورد بررسی قرار گرفتند. 462 نفر در مدارس ابتدایی و 314 نفر در مدارس راهنمایی تدریس می کردند. میزان عدم آگاهی از 22.2 به 13.1 درصد کاهش یافت و این کاهش روی تمام شاخصهای بیماری سالک به لحاظ آماری معنی دار بود. کمترین آگاهی از عامل بیماری سالک (69.1 درصد) و بعد محل و مخزن بیماری (حدود 42 درصد) بود. بیشترین تأخیر جزوة آموزشی مربوط عدم آگاهی از عامل بیماری و واگیردار بودن بیماری بود (به ترتیب 31.7 درصد و 19.1 درصد). بعد از ارائه جزوة آموزشی عدم آگاهی از عامل بیماری سالک به میزان 38.1 درصد, رابطه ابتلا به بیماری با افت تحصیلی دانش آموزان به میزان 33.4 درصد و بعد مخزن سالک به میزان حدود 30 درصد کماکان وجود داشت. نتیجه گیری: ارائه جزوه آموزشی در مورد افزایش آگاهی از بیماری سالک مؤثر است. اما کافی نیست. تکرار برنامه و با تغییر محتوای برنامه آموزشی بر میزان آگاهی را توصیه می نماید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

درودگر، عباس، و تشکر، زهره. (1382). بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی معلمین شهر کاشان از بیماری سالک در سال تحصیلی 1380-1379. فیض، 7(3 (پی در پی 27))، 57-63. SID. https://sid.ir/paper/423271/fa

Vancouver: کپی

درودگر عباس، تشکر زهره. بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی معلمین شهر کاشان از بیماری سالک در سال تحصیلی 1380-1379. فیض[Internet]. 1382؛7(3 (پی در پی 27)):57-63. Available from: https://sid.ir/paper/423271/fa

IEEE: کپی

عباس درودگر، و زهره تشکر، “بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی معلمین شهر کاشان از بیماری سالک در سال تحصیلی 1380-1379،” فیض، vol. 7، no. 3 (پی در پی 27)، pp. 57–63، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/423271/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button