مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

574
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نگرش کارورزان نسبت به آموزش سرپایی در بخش های زنان و مامایی دانشکده پزشکی تبریز

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: دوره آموزش کارورزی از مقاطع مهم آموزش پزشکی است که طی آن توانمندیهای اولیه حرفه ای دانشجویان پایه ریزی می شود. امروزه با پیشرفت روشهای تشخیص و درمانی اکثر بیماران بصورت سرپایی درمان می شوند و موارد بستری عمدتا محدود به بیماران بدحال می باشند. در حال حاضر در کشور ما آموزش کارورزی عمدتا در بخش های بستری و نسبت کمتری در مراکز سرپایی انجام می گیرد. در حالیکه فارغ التحصیلان بیشتر با موارد سرپایی مواجهه خواهند داشت. در این تحقیق به چگونگی آموزش کارورزان در درمانگاههای سرپایی زنان و مامایی پرداخته شده است .روشها: تمام کارورزانی (134 نفر) که طی سال 80 بمدت 1 ماه به بخش زنان جهت طی دوره معرفی شده بودند وارد مطالعه شدند و پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش توسط آنان تکمیل شد، بخش اول نظر خواهی در مورد کیفیت آموزش سرپایی و بخش دوم در خصوص توانایی کارورزان در اداره بیماریهای شایع زنان و مامایی بود. نوع مطالعه مقطعی، توصیفی بود. پرسشنامه ها پس از کد گذاری با استفاده از برنامه  SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند جهت تحلیل نتایج از آزمون کای دو استفاده شد .یافته ها: از میان 134 کارورز 7/62% مرد و 3/37% زن بودند. از نظر زمان حضور در درمانگاه 5/45% مدت حضور را کم 1/35% زیاد دانستند(P<0/001). 1/23% حضور اساتید را کم و 1/20% تا حدی، 8/38% زیاد، 4/16% خیلی زیاد گزارش کردند در مجموع (P<0/001)مدت حضور اساتید در درمانگاهها خوب بود. از نظر همکاری اساتید 7/53% تا حدودی این همکاری را ذکر کردند و 2/14% همکاری اساتید را زیاد منظور نمودند که با (P<0/00) همکاری اساتید"تا حدودی" ذکر شده بود. همکاری دستیاران نیز تا حدی مطلوب بود (P<0/0001). عمده کارورزان کاربردی بودن کلاسهای تئوری را در درمانگاه" تا حدودی" ذکر کردند (P<0/0001). در مورد اداره بیماریهای شایع 5/54% کارورزان توانایی خود را در اداره مراقبتهای دوران بارداری "متوسط" (P<0/0001)، در اداره مسمومیتهای حاملگی 48% "متوسط" (P<0/0001)، در اداره خونریزی های سه ماهه سوم 40% " خوب"، در تجویز وسایل ضد بارداری 5/54% "متوسط" (P<0/0001)، در اداره عوارض ناشی از ضد بارداریها 7/53% "متوسط" (P<0/001)، در اداره اورژانس های حاملگی 5/51% کم ذکر کردند. بطور کلی کمترین توانائیها مربوط به اداره خونریزیهای نامرتب رحمی، اورژانس های حاملگی و مراقبت های دوران بارداری بود. نتیجه: افزایش مدت زمان آموزش سرپایی، پرداختن بیشتر به امر بیماریهای شایع سرپایی و بخصوص اورژانس های زنان و مامایی و همچنین مراقبتهای دوران بارداری و برنامه ریزی جهت کاهش تعداد دانشجویان در درمانگاه پیشنهادهای این پژوهش می باشند

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فردی آذر، زهرا، علی زاده، مهستی، و سیدحجازی، مهین. (1381). بررسی نگرش کارورزان نسبت به آموزش سرپایی در بخش های زنان و مامایی دانشکده پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/427114/fa

    Vancouver: کپی

    فردی آذر زهرا، علی زاده مهستی، سیدحجازی مهین. بررسی نگرش کارورزان نسبت به آموزش سرپایی در بخش های زنان و مامایی دانشکده پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/427114/fa

    IEEE: کپی

    زهرا فردی آذر، مهستی علی زاده، و مهین سیدحجازی، “بررسی نگرش کارورزان نسبت به آموزش سرپایی در بخش های زنان و مامایی دانشکده پزشکی تبریز،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/427114/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button