مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

954
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه کارورزان پزشکی در مورد مشکلات آموزش بالینی دانشکده پزشکی تبریز و راهکارهای حل آنها

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: مقطع کارورزی در دوره آموزش پزشکی عمومی در کسب مهارت و کارآمدی دانشجوی پزشکی بسیار موثر است. در این مقطع دانشجو آنچه را که آموخته است و در دوره کارآموزی در حضور اساتید و دستیاران فراگرفته بطور مستقل یا با نظارت آنها به مرحله عمل می گذارد. طی بررسی های کیفی و مصاحبه های انجام شده با کارورزان، آموزش بالینی در این دوره به نظر کارآمد نمی رسد. در این مطالعه برآن شدیم تا دیدگاه های کارورزان را در مورد عدم کارآمدی آموزش در بخش های بالینی تعیین نماییم و نظر آنها را در مورد راهکارهای پیشنهادی حل این مشکل مشخص نماییم.روش و ابزار: در یک مطالعه مقطعی تعداد 80 کارورز پزشکی که بطور تصادفی از بخشهای مختلف بالینی انتخاب شدند پرسشنامه ای حاوی 26 سوال در مقیاس لیکرت را تکمیل نمودند. سوالات در سه بخش مشکلات آموزش بستری، سرپایی و اورژانس مطرح شدند.نتایج: در خصوص عوامل موثر در مشکلات آموزشی بخشهای بستری در اداره بیماران، 86% عدم آموزش کافی توسط اساتید را در حد زیادی موثر دانسته بودند. عدم وجود انگیزه یادگیری بنظر 63% کارورزان موثر بود. 86% عدم اعتماد اساتید و دستیاران به کارورز در بخش ها را در حد زیاد و متوسط در ایجاد مشکلات آموزش بالینی موثر ذکر کردند. 93.3% عدم تطبیق ارزیابی پایان دوره با آموزش طول دوره را در ایجاد مشکلات آموزشی در حد زیادی موثر می دانستند. در مورد اداره بیماران سرپایی 73.4% تاکید بیشتر به مسائل تخصصی و فوق تخصصی در آموزش بالینی را در مشکلات آموزش سرپایی و عدم وجود درمانگاه عمومی با مسوولیت کارورزرا در حد زیادی موثر ذکر کردند. رضایت کلی از بخشهای بالینی در 73% موارد کم وبسیار کم بود. 86% اظهار کردند که آموزشهای بالینی بخشها در ایجاد مهارت برای انجام وظایف شغلی آینده در حد کم و بسیار کم می باشد. 80% کارورزان از شرح وظایف و اهداف آموزشی خود در بخشهای بالینی در حد کم و بسیار کم مطلع بودند.در مورد راهکارها مطالعه ای کیفی بین کارورزان، پزشکان عمومی واساتید دانشکده پزشکی در حال انجام است که نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد.نتیجه گیری: کیفیت آموزش بالینی در ایجاد رضایت در کارورزان و کسب مهارتهای لازم در آنان مناسب نمی باشد. اکثر آنها از شرح وظایف و اهداف آموزشی خود بی اطلاع هستندکه این امر بازنگری در آموزش بالینی دوره کارورزی را طلب می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی زاده، مهستی، و سیاح ملی، منیژه. (1384). دیدگاه کارورزان پزشکی در مورد مشکلات آموزش بالینی دانشکده پزشکی تبریز و راهکارهای حل آنها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/433511/fa

    Vancouver: کپی

    علی زاده مهستی، سیاح ملی منیژه. دیدگاه کارورزان پزشکی در مورد مشکلات آموزش بالینی دانشکده پزشکی تبریز و راهکارهای حل آنها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/433511/fa

    IEEE: کپی

    مهستی علی زاده، و منیژه سیاح ملی، “دیدگاه کارورزان پزشکی در مورد مشکلات آموزش بالینی دانشکده پزشکی تبریز و راهکارهای حل آنها،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/433511/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button