مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

535
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مشخصه های روان سنجی آزمون بیست و نهمین دوره پذیرش دستیاری در سال 1380 بر اساس نظریه تستی کلاسیک (CTT)

صفحات

 صفحه شروع 82 | صفحه پایان 83

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: یکی از دغدغه های مهم و قابل توجه مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت کنندگان در آزمون پذیرش دستیاری انتخاب بهترین یا اتخاذ تصمیم درست و به حق است. داشتن یک آزمون مناسب و اجرای درست آن تا حدود زیادی موجب کاهش این دغدغه می شود. در این ارتباط آزمون بیست و نهمین پذیرش دستیاری با بهره گیری از شیوه های علمی در طراحی سوال مشتمل بر بررسی دقیق برنامه درسی توسط کمیته طراحی سوال دبیرخانه شورای تخصصی، نمونه گیری محتوای دروس، مهارتهای مورد سنجش، نوشتن سوالات توسط متخصصان و ویرایش آنها، رعایت نکات مورد نظر در تجزیه و تحلیل کیفی سوالات و نهایتا تهیه صورت نهایی آزمون با رعایت اصول اجرایی و روانشناختی برگزار گردید. بهره گیری از روش فوق در طراحی سوال ایجاب می کند که آزمون مورد نظر ویژگیهای اساسی 1) دارای اعتبار قابل قبول بودن. 2) دارای روایی مناسب بودن. 3) عملی بودن را داشته باشد. لذا این تحقیق با توجه به اهداف زیر طراحی شده است. 1- بررسی مشخصه های روان سنجی آزمون پذیرش دستیاری شامل: اعتبار، پارامترهای سوال (درجه دشواری، قدرت تشخیص و درصد پاسخ به هر گزینه) 2- بررسی مشخصه های آماری آزمون پذیرش دستیاری.روشها. نوع مطالعه: این پژوهش یک مطالعه کاربردی توصیفی است. جامعه مورد پژوهش: تمامی شرکت کنندگان در آزمون پذیرش دستیاری (11809 نفر) ابزار جمع آوری اطلاعات: یک آزمون دویست سوالی چهارگزینه ای است. پس از اجرای آزمون سوالات توسط برنامه ویژه تجزیه و تحلیل سوال، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و پارامترهای روان سنجی و آماری آزمون برآورد گردید. یافته ها:OKR20Reliability=0.398Mean P=10 standard error= 88.40 Total Item Variance=60.27 Standard Deviation , 0.30 Mean RPBIS =55.762 Total Test Variance= 0.95نتیجه: با توجه به میزان اعتبار و خطای استاندارد اندازه گیری، آزمون به خوبی و دقیق توانسته است میزان دانش نظری شرکت کنندگان را ارزیابی نماید. و به عبارت دیگر نتایج اجرای این آزمون (رتبه و نمره شرکت کنندگان) معتبر است. با توجه به عدم وجود D منفی (قدرت تمیز منفی) در بین سوالات شیوه طراحی سوالات مناسب بوده است. میزان درجه دشواری سوال (P) تا حدودی متناسب با تعداد دستیار مورد نظر جهت انتخاب می باشد. اگر چه به منظور رسیدن به شرایط مطلوب ضروری است میزان درجه دشواری سوالات از این میزان نیز بیشتر کاهش یابد، به گونه ای که درجه دشواری سوال برابر نقطه برش آزمون باشد. (به عنوان مثال اگر مقرر است از بین 12000 نفر شرکت کننده 1200 نفر دستیار را انتخاب نماییم منطقی است که متوسط میزان درجه دشواری حدودا برابر 0.20 باشد).

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صبوری، مسیح، شایان، شهرام، صالحی، سیداحمد، و هنرپیشه، حمید. (1381). بررسی مشخصه های روان سنجی آزمون بیست و نهمین دوره پذیرش دستیاری در سال 1380 بر اساس نظریه تستی کلاسیک (CTT). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 82-83. SID. https://sid.ir/paper/427503/fa

    Vancouver: کپی

    صبوری مسیح، شایان شهرام، صالحی سیداحمد، هنرپیشه حمید. بررسی مشخصه های روان سنجی آزمون بیست و نهمین دوره پذیرش دستیاری در سال 1380 بر اساس نظریه تستی کلاسیک (CTT). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):82-83. Available from: https://sid.ir/paper/427503/fa

    IEEE: کپی

    مسیح صبوری، شهرام شایان، سیداحمد صالحی، و حمید هنرپیشه، “بررسی مشخصه های روان سنجی آزمون بیست و نهمین دوره پذیرش دستیاری در سال 1380 بر اساس نظریه تستی کلاسیک (CTT)،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 82–83، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/427503/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button