مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,139
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,811
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه کودک آزاری بین کودکان عادی وکودکان دارای اختلال یادگیری در مقطع ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 49

چکیده

 هدف: تحقیق حاضر به منظور مقایسه کودک آزاری در کودکان عادی و کودکان دارای اختلال یادگیری 7 تا 12 ساله شهر تهران انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه تحلیلی و مقطعی, از نوع علی مقایسه ای می باشد. به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 120 دانش آموز عادی از مناطق 3, 7 و 15 آموزش و پرورش شهر تهران و 120 دانش آموز دارای اختلال یادگیری از سه مرکز 1, 2 و3 انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامه معتبر کودک آزاری تحت ارزیابی قرار گرفتند. داده های حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رتبه ای فریدمن و آزمونهای تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: تفاوت معناداری در میانگین نمرات آزار عاطفی (P<0.001) نمره کل (P=0.002) کودک آزاری به دست آمده از پاسخ های کودکان, در بین دو گروه کودکان عادی و کودکان دارای اختلال یادگیری مشاهده شد. مطابق نظرات والدین نیز تفاوت معناداری بین میانگین نمرات آزار عاطفی (P<0.001), آزار جسمی  (P=0.011)و نمره کل کودک آزاری (P<0.001) دو گروه کودکان عادی و کودکان دارای اختلال یادگیری به دست آمد. همچنین تفاوت معناداری بین نظرات کودکان با والدینشان در مولفه آزار جسمی (P=0.002) آزار جنسی  (P<0.001)و غفلت  (P<0.001)وجود داشت.نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل به نظر می رسد که بین میزان کودک آزاری برحسب نوع در کودکان عادی و کودکان دارای اختلال یادگیری تفاوت وجود دارد و برخلاف گذشته, بیشتر از نوع آزار عاطفی است. بنابراین ضروری است متخصصان بهداشت روان, برنامه هایی به منظور آموزش والدین در آینده تدارک ببینند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کشاورزولیان، نرگس، و کشاورزی ارشدی، فرناز. (1389). مقایسه کودک آزاری بین کودکان عادی وکودکان دارای اختلال یادگیری در مقطع ابتدایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 11(3( مسلسل 43))، 42-49. SID. https://sid.ir/paper/43131/fa

    Vancouver: کپی

    کشاورزولیان نرگس، کشاورزی ارشدی فرناز. مقایسه کودک آزاری بین کودکان عادی وکودکان دارای اختلال یادگیری در مقطع ابتدایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1389؛11(3( مسلسل 43)):42-49. Available from: https://sid.ir/paper/43131/fa

    IEEE: کپی

    نرگس کشاورزولیان، و فرناز کشاورزی ارشدی، “مقایسه کودک آزاری بین کودکان عادی وکودکان دارای اختلال یادگیری در مقطع ابتدایی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 11، no. 3( مسلسل 43)، pp. 42–49، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43131/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button