مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,921
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی اهداف یادگیری گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: دلیل وجودی هر سیستم آموزشی تحقق بخشیدن به هدفهای آن نظام است. اگر هدفهای مورد نظر به درستی تحلیل و اولویت های آن به روشنی تعیین و تسریع نشده باشد امکان حرکت و فعالیت صحیح و در نهایت تحقق هدفهای آموزشی در درون آن نظام غیر ممکن خواهد بود. به این منظور کمیته برنامه ریزی درسی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه در سال 79 پیگیری نگارش اهداف آموزشی توسط گروه های مختلف آموزشی را سرلوحه کار خود قرار داد. این مطالعه به تجزیه و تحلیل اهداف آموزشی نگارش یافته توسط گروه های آموزشی می پردازد.روشها: این مطالعه به صورت توصیفی بر روی اهداف یادگیری نگارش یافته دروس میکروب شناسی، ویرو س شناسی، فیزیولوژی 1، فارماکولوژی، بافت شناسی، تغذیه پزشکی رشته پزشکی، میکروب شناسی کارشناسی علوم آزمایشگاهی و درس روش بیهوشی 1 دوره کاردانی هوشبری، مدارک پزشکی 1، بیماریهای داخلی جراحی 1 و عفونی، پرستاری ویژه، پرستاری بهداشت جامعه 3، انگل شناسی، حشره شناسی و قارچ شناسی رشته پزشکی، کارآموزی نوزادان، بارداری و زایمان 1، کارآموزی داخلی جراحی، نشانه شناسی و معاینات فیزیکی، کارآموزی بهداشت، ریاضیات و آمار حیاتی صورت گرفت. این اهداف توسط گروههای آموزشی در حیطه های مختلف یادگیری طبقه بندی و بام بندی گردید. فراوانی اهداف یادگیری در حیطه های مختلف تعیین گردید. همچنین فراوانی اهداف بر اساس سطو‍ ح مختلف حیطه شناختی به دست آمد و نتایج در مورد دروس مختلف مقایسه گردید.یافته ها: در مجموع 8113 هدف یادگیری بررسی شد. از کل اهداف مورد بررسی 7/96% در حیطه شناختی، 8/1% در حیطه روانی حرکتی و 2/1% در حیطه عاطفی بود. اهداف یادگیری حیطه شناختی بر اساس سطوح مختلف یادگیری (طبقه بندی بلوم) بررسی و نتایج آن به شرح زیر است: 7/37% در سطح دانش، 6/37%در سطح درک، 8/15% در سطح کاربرد، 3/5% در سط‍ح تجزیه و تحلیل، 7/2% در سط‍ح ترکیب و 0/9% در سطح ارزشیابی بود.نتیجه: نتیجه گیری می شود که بخش عمده اهداف تدوین شده در حیطه شناختی و به ویژه در سطح دانش بود. اهداف عاطفی حداقل تعدا د را دارا بوده که شاید علت این باشد که این اهداف با نگارش ها، عواطف، علایق و ارزشها سر و کار دارد و ارزشیابی درجه تحقق اهداف های رفتاری آنها بسیار مشکل است. نظر به اینکه با ارایه بازخورد مناسب به گروههای آموزشی می توان به ارتقا کیفی آموزش کمک نمود کمیته برنامه ریزی درسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان مصمم است ضمن انجام این مهم گروههای آموزشی را تشویق به نگارش اهداف آموزشی سایر دروس نموده تا بستر مناسب برای تحقق اهداف آموزشی فراهم آورد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدیان، مهرداد، منیری، رضوان، وکیلی، زریچهر، و رمضانی، یداله. (1381). ارزیابی اهداف یادگیری گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/431342/fa

    Vancouver: کپی

    مهدیان مهرداد، منیری رضوان، وکیلی زریچهر، رمضانی یداله. ارزیابی اهداف یادگیری گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/431342/fa

    IEEE: کپی

    مهرداد مهدیان، رضوان منیری، زریچهر وکیلی، و یداله رمضانی، “ارزیابی اهداف یادگیری گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/431342/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button