مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

782
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارزشیابی درونی گروههای بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران سال 81-1380

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 104

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: بهبود کیفیت آموزش پزشکی از مسایل اصلی نظام آموزش پزشکی کشور می باشد. ساز و کارهای گوناگون جهت ارتقا کیفیت آموزش مطرح بوده که از جمله آنها به ابزار ارزشیابی می باشد. در نظام آموزش عالی ارزشیابی آموزشی در سطح درون دادها (از جمله انتخاب دانشجو، هیات علمی، برنامه درسی و ...)، در سطح فرایند در سطح برون داد نظام آموزش بر روند فعالیتهای این نظام نظارت نموده و در جهت مطلوب هدایت می نماید. هدف کلی از اجرای این طرح، شناخت مدلل مشکلات موجود در گروههای بالینی و ارایه پیشنهادات لازم در سطوح مختلف اجرایی در جهت رفع نواقص و نیز پیگیری موارد پیشنهادی بوده است. اهداف ویژه شامل ارزیابی وضعیت مدیر گروه از دیدگاه هیات علمی، ارزیابی وضعیت فعالیت آموزشی و پژوهشی هیات علمی از دیدگاه خود، ارزیابی وضعیت فعالیت آموزشی و پژوهشی هیات علمی از دیدگاه فراگیران، ارزیابی وضعیت اورژانس، درمانگاه،بخش اتاقهای عمل گروه های بالینی مربوطه ارزیابی وضعیت فضا و تجهیزات کمک آموزشی گروههای بالینی، ارزیابی وضعیت پرسنل پشتیبانی و نیروی انسانی تخصصهای گروههای بالینی، ارزیابی وضعیت کیفیت خدمات نیروی انسانی تخصصهای گروههای بالینی، ارزیابی وضعیت آموزشی گروههای بالینی از دیدگاه فراگیران بر حسب مراکز آموزشی درمانی می باشد.روشها: مطالعه از نوع مقطعی می باشد. جامعه مورد مطالعه کلیه فراگیران مقاطع بالینی و فرا دهندگان گروه پزشکی (کارآموز، کارورز، دستیار و اعضا هیات علمی بالینی) بوده و نمونه گیری به صورت غیر احتمالی و بطریق سرشماری انجام شده است. شرکت کنندگان در این مطالعه شامل 240 کارآموز، 199 کارورز و 261 دستیار و 209 عضو هیات علمی می باشند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه خود ایفاد و چک لیست که توسط نمایندگان ارزشیابی خاص هر گروه بالینی بر اساس اهداف آموزشی و شاخص های مصوب تهیه گردید و توسط افراد تحت مطالعه تکمیل و پس از جمع آوری داده ها، توسط نرم افزار آماری SPSS مورد توصیف قرار گرفت و نهایتا نتایج توسط نمایندگان ارزیابی درونی هر گروه بالینی تحلیل گشته و پیشنهادات اجرایی در چهار سطح مدیریت گروه، ریاست دانشکده پزشکی، معاونین دانشگاه علوم پزشکی ایران و ستاد وزارتخانه ارایه گردیدیافته ها: نتایج حاصل از نظرات فراگیران و فرا دهندگان در 16 گروه بالینی به طور کلی به شرح ذیل می باشد. ارزشیابی مدیریت گروه مطلوب، ارزشیابی استاد در خصوص فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود نیمه مطلوب، ارزشیابی نظر کارآموزان، کارورزان و دستیاران در مورد وضعیت آموزشی خود در گروههای بالینی به ترتیب نامطلوب و مطلوب و نیمه مطلوب، ارزشیابی اورژانس ها نیمه مطلوب، درمانگاهها نیمه مطلوب، بخشها نیمه مطلوب، اتاق عمل نیمه مطلوب، فضا و تجهیزات کمک آموزشی نیمه مطلوب، پرسنل پشتیبانی و نیروی تخصصی نیمه مطلوب، کیفیت نیروی انسانی نامطلوب.نتیجه: به نظر می رسد نظام آموزشی پزشکی بالاخص در رده گروههای بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران که از جمله ده دانشگاه علوم پزشکی اصلی در کشور محسوب می گردد امری اجتناب ناپذیر است، نظرات متخصصین گروههای بالینی عموما حکایت از عدم برنامه ریزی اصولی در جذب متناسب دانشجو، هیات علمی علاقمندی، نیروی انسانی با مهارت، عدم وجود امکانات کمک آموزشی متناسب، عدم تامین امنیت مالی اساتید و اجرا نادرست طرح خود گردانی مراکز آموزشی درمانی داشته و از این رو عوامل مذکور می تواند اثرات مضاعفی در کاهش کیفیت آموزش پزشکی داشته باشند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کوهپایه زاده اصفهانی، جلیل، و سلمان زاده، حسین. (1381). بررسی ارزشیابی درونی گروههای بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران سال 81-1380. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 104-104. SID. https://sid.ir/paper/420679/fa

    Vancouver: کپی

    کوهپایه زاده اصفهانی جلیل، سلمان زاده حسین. بررسی ارزشیابی درونی گروههای بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران سال 81-1380. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):104-104. Available from: https://sid.ir/paper/420679/fa

    IEEE: کپی

    جلیل کوهپایه زاده اصفهانی، و حسین سلمان زاده، “بررسی ارزشیابی درونی گروههای بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران سال 81-1380،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 104–104، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/420679/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button