مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,068
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,056
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش گروهی والدین کودکان 4 تا 10 ساله مبتلا به اختلال نقصان توجه- بیش فعالی بر اختلالات رفتاری فرزندانشان

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 30

چکیده

 هدف: اختلال نقص توجه- بیش فعالی شایعترین اختلال عصبی رفتاری دوران کودکی می باشد که برای بهبود تعاملات اجتماعی و عاطفی ایشان به مداخلات روانی اجتماعی نیاز است و یکی از تاثیرگذارترین این برنامه ها آموزش گروهی والدین می باشد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر برنامه آموزش گروهی والدین بر میزان اختلالات رفتاری کودکان دچار نقص توجه- بیش فعالی می باشد.روش بررسی: در این مطالعه شبه تجربی 54 کودک 4 تا 10 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی, از بین مراجعه کنندگان به 7 مرکز کاردرمانی سطح شهر تهران به روش ساده و در دسترس انتخاب و به طور تصادفی تعادلی به دو گروه شاهد و مداخله اختصاص یافتند. علاوه بر برنامه های کاردرمانی و دارودرمانی مشترک در هر دو گروه, به مادران کودکان گروه مداخله, به مدت 8 جلسه دو ساعته و به صورت هفتگی برنامه آموزش گروهی والدین طبق دستورالعمل فرزندپروری مثبت ساندرز (2005) ارایه شد. ابزار گرد آوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه 48 سوالی مقیاس رده بندی والدین کانرز بود. داده های حاصل به وسیله آزمون های آماری مجذور خی, تی زوجی, تی مستقل و آنالیز کوواریانس تحلیل شد.یافته ها: علی رغم بهبود معنادار هر دو گروه در ارزیابی درون گروهی قبل و بعد, میزان کاهش نمرات خرده مقیاس های رفتاری سلوک (001/0>P), اضطراب (001/0>P), شاخص بیش فعالی (016/0=P) و نمره کل پرسشنامه (001/0>P) در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد معنادار بود. در حالی که در خرده مقیاس های یادگیری (052/0=P), تکانشی بیش فعالی (267/0=P) و مشکلات روان تنی (526/0=P) تغییر معناداری ایجاد نشد.نتیجه گیری: آموزش گروهی والدین کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی در کاهش میزان اختلالات رفتاری و اضطرابی ایشان تاثیر گذار است و این مداخله می تواند در کنار برنامه های دارودرمانی و کاردرمانی سودمند واقع شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هوش ور، پارسا، بهنیا، فاطمه، خوشابی، کتایون، میرزایی، هوشنگ، و رهگذر، مهدی. (1388). تاثیر آموزش گروهی والدین کودکان 4 تا 10 ساله مبتلا به اختلال نقصان توجه- بیش فعالی بر اختلالات رفتاری فرزندانشان. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 10(3 (مسلسل 39))، 24-30. SID. https://sid.ir/paper/43199/fa

    Vancouver: کپی

    هوش ور پارسا، بهنیا فاطمه، خوشابی کتایون، میرزایی هوشنگ، رهگذر مهدی. تاثیر آموزش گروهی والدین کودکان 4 تا 10 ساله مبتلا به اختلال نقصان توجه- بیش فعالی بر اختلالات رفتاری فرزندانشان. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1388؛10(3 (مسلسل 39)):24-30. Available from: https://sid.ir/paper/43199/fa

    IEEE: کپی

    پارسا هوش ور، فاطمه بهنیا، کتایون خوشابی، هوشنگ میرزایی، و مهدی رهگذر، “تاثیر آموزش گروهی والدین کودکان 4 تا 10 ساله مبتلا به اختلال نقصان توجه- بیش فعالی بر اختلالات رفتاری فرزندانشان،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 10، no. 3 (مسلسل 39)، pp. 24–30، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43199/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button