مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

798
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

680
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه شیوع دست و پابرتری کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی و عادی با توجه به الگوی خانوادگی

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 47

چکیده

 هدف: تغییر در ساختارهای مغزی به هر دلیل, از جمله به واسطه عقب ماندگی ذهنی به ویژه اگر قبل از تکامل فرآیند جانبی شدن ایجاد شده باشد, می تواند به تغییر نیمکره غالب منجر شود. مقایسه دو شاخص مهم جانبی شدن شامل ترجیح دست و پا در کودکان عقب مانده ذهنی و کودکان دارای هوش بهر به هنجار و همچنین والدین آنها هدف این تحقیق می باشد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی, تحلیلی و مقطعی, بر روی 160 کودک با دامنه سنی 7 تا 13 سال شامل 60 دانش آموز دختر و پسر عقب مانده ذهنی (دارای هوش بهر 50 تا 70) با انتخاب تصادفی ساده و 100 کودک دبستانی (دارای هوش بهر 85 تا 115) با گزینش تصادفی خوشه ای و والدین کلیه کودکان انجام شد. ابزارهای جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه های دست برتری اولدفیلد, پابرتری واترلو و همچنین آزمون ریون جهت تعیین هوش بهر کودکان بود. نتایج حاصل با استفاده از روشهای آماری توصیفی و آزمون مجذور خی تجزیه وتحلیل شد.یافته ها: میزان راست پایی در پدران کودکان عادی 87%, در مادران آنها 86% و در خود کودکان 84% بود. همچنین میزان راست پایی پدران گروه کم توان ذهنی 71.6%, در مادران آنها 75%, اما در کودک کم توان ذهنی 50% بود. میزان راست دستی در پدران کودکان عادی 91%, در مادران آنها 88% و در کودکان 87% و همچنین میزان راست دستی در پدران کودکان کم توان ذهنی 88.3%, در مادران آنها 85.2% و در کودک 66.7% بود. آزمون خی دو بیانگر تفاوتی معنادار بین دست برتری ( (P=0.013و پابرتری (P<0.001) کودکان عادی و کم توان ذهنی بود, اما این تفاوتها میان والدین دو گروه مذکور معنادار نبود. از طرفی, نتایج آزمون خی دو بیانگر تفاوت معناداری میان دست برتری ( (P=0.009و پابرتری ( (P=0.018کودک کم توان ذهنی با والدین شان بود.نتیجه گیری: عقب ماندگی ذهنی می تواند منجر به تغییر الگوی دست برتری و پابرتری شود, به عبارت دیگر عقب ماندگی ذهنی الگوی جانبی شدن را تغییر می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی پور، احمد، ناظر، محمد، و صیادی، احمدرضا. (1390). مقایسه شیوع دست و پابرتری کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی و عادی با توجه به الگوی خانوادگی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 12(1 (مسلسل 46))، 41-47. SID. https://sid.ir/paper/43634/fa

    Vancouver: کپی

    علی پور احمد، ناظر محمد، صیادی احمدرضا. مقایسه شیوع دست و پابرتری کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی و عادی با توجه به الگوی خانوادگی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1390؛12(1 (مسلسل 46)):41-47. Available from: https://sid.ir/paper/43634/fa

    IEEE: کپی

    احمد علی پور، محمد ناظر، و احمدرضا صیادی، “مقایسه شیوع دست و پابرتری کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی و عادی با توجه به الگوی خانوادگی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 12، no. 1 (مسلسل 46)، pp. 41–47، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43634/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button