مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,147
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

743
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر نظام ارتباطی مبادله تصویری و گفتاردرمانی بر رشد ارتباط کودکان 4 تا 8 ساله درخودمانده

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 59

چکیده

 هدف: مطالعه حاضر به مقایسه تاثیر روشهای رایج گفتاردرمانی و پکس بر رشد مهارتهای ارتباطی کودکان درخودمانده بی کلام 4 تا 8 ساله می پردازد.روش بررسی: در این مطالعه شبه تجربی-مداخله ای, 10 کودک درخودمانده بی کلام با نمونه گیری ساده و طبق معیارهای ورود و خروج انتخاب و بر اساس سن و شاخصه های رشدی نیوشا جور شده و با انتخاب خانواده ها, در گروه های 5 نفره همتاسازی شده پکس و گفتاردرمانی قرار گرفتند. متغیرهای گوش کردن, زبان دریافتی و بیانی, شناخت, گفتار و ارتباط اجتماعی, در دو گروه, قبل و بعد از مداخله به وسیله شاخص رشدی نیوشا بررسی شد. مداخله در هر دو گروه به مدت 3 ماه, شامل 3 جلسه 40 دقیقه ای در هفته انجام شد. داده های حاصل با کمک آزمون مجموع رتبه ها و آزمون رتبه ای-نشانه دار ویلکاکسون مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: هر دو گروه در شاخصه های رشدی پیشرفت داشتند. رشد گروه پکس در گوش کردن, زبان دریافتی, شناخت و ارتباط اجتماعی بیشتر از گروه گفتاردرمانی بود. اما آزمونهای آماری تفاوت معناداری بین دو گروه نشان ندادند و مجموع رتبه ها (تی) در حد فاصل ارزشهای بحرانی تی.1 و تی.2 قرار داشت.نتیجه گیری: پکس برای آموزش ارتباط به کودکان درخودمانده بدون کلام روش موثری است و می تواند در کنار روشهای رایج گفتاردرمانی به عنوان روش آموزشی مکمل مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان تسهیل کننده ارتباط قبل از دریافت مداخلات گفتاردرمانی و یا همزمان با آن به کار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پوراسماعیلی، زهرا، یادگاری، فریبا، احمدی، فاطمه، و رهگذر، مهدی. (1389). مقایسه تاثیر نظام ارتباطی مبادله تصویری و گفتاردرمانی بر رشد ارتباط کودکان 4 تا 8 ساله درخودمانده. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 11(4 (مسلسل 44))، 55-59. SID. https://sid.ir/paper/43647/fa

    Vancouver: کپی

    پوراسماعیلی زهرا، یادگاری فریبا، احمدی فاطمه، رهگذر مهدی. مقایسه تاثیر نظام ارتباطی مبادله تصویری و گفتاردرمانی بر رشد ارتباط کودکان 4 تا 8 ساله درخودمانده. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1389؛11(4 (مسلسل 44)):55-59. Available from: https://sid.ir/paper/43647/fa

    IEEE: کپی

    زهرا پوراسماعیلی، فریبا یادگاری، فاطمه احمدی، و مهدی رهگذر، “مقایسه تاثیر نظام ارتباطی مبادله تصویری و گفتاردرمانی بر رشد ارتباط کودکان 4 تا 8 ساله درخودمانده،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 11، no. 4 (مسلسل 44)، pp. 55–59، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43647/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا