مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

952
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

300
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان آگاهانه بودن رضایت کسب شده از بیماران بستری در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1387

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 69

چکیده

 یکی از موارد مندرجه در حقوق جدید بیماران, مبحث رضایت آگاهانه در اعمال پزشکی است که در طی چند دهه گذشته موضوع و محور اصلی بحث های اخلاق پزشکی را به خود اختصاص داده است. رضایت آگاهانه از جمله کلیدی ترین مفاهیم مطرح اخلاق پزشکی و حقوق بیمار در جهان بوده به نحوی که حضور واقعی آن قبل از انجام فعالیت های تشخیصی و درمانی, منتج به نتایج مثبت اخلاقی و بالینی خواهد شد.پژوهش حاضر, از نوع توصیفی- تحلیلی بوده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای که بر اساس کدهای بین المللی اخلاق پزشکی و رضایت آگاهانه و با استفاده از مقالات و کتب متعدد داخلی و خارجی طراحی گردید, از 80 بیمار بستری جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تحلیل گردیدند.نتایج حاصله نشان می دهند که میزان مشارکت بیماران در تصمیم گیری های بالینی در حد متوسط بوده است. میزان فهم و درک بیماران از اطلاعات ارایه شده به آن ها, میزان اطلاعات (مطلع بودن) بیماران در هنگام تصمیم گیری و رضایت دادن و در مجموع میزان آگاهانه بودن رضایت کسب شده از بیماران بستری در بیمارستان های منتخب همگی در سطح نامطلوب و نامناسب قرار داشتند. هم چنین وضعیت و میزان آگاهانه بودن رضایت کسب شده از بیماران بر حسب وضعیت تاهل, تحصیلات بیماران و بخش های بستری اختلاف معنی دار نشان دادند.یافته های پژوهش نشان دهنده وضعیت نامناسب و پایین آگاهانه بودن رضایت کسب شده از بیماران در بیمارستان های مورد مطالعه بود. هم چنین مشخص گردید که فرایند, نحوه و شیوه های  کسب رضایت آگاهانه می بایست بر اساس شرایط مکانی و زمانی تغییرات اساسی داشته باشد تا انشااله روند اخلاقی خدمت رسانی در بخش بهداشت پررنگ تر گردد. لذا در پایان در این مطالعه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت کسب رضایت آگاهانه, بر اساس یافته های پژوهش ارایه گردیده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

امینی، میلاد، موسوی، سیدمحمدهادی، و محمدنژاد، سیدمحسن. (1388). بررسی میزان آگاهانه بودن رضایت کسب شده از بیماران بستری در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1387. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 2(3)، 61-69. SID. https://sid.ir/paper/438776/fa

Vancouver: کپی

امینی میلاد، موسوی سیدمحمدهادی، محمدنژاد سیدمحسن. بررسی میزان آگاهانه بودن رضایت کسب شده از بیماران بستری در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1387. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1388؛2(3):61-69. Available from: https://sid.ir/paper/438776/fa

IEEE: کپی

میلاد امینی، سیدمحمدهادی موسوی، و سیدمحسن محمدنژاد، “بررسی میزان آگاهانه بودن رضایت کسب شده از بیماران بستری در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1387،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 2، no. 3، pp. 61–69، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/438776/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button