مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,427
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر بر یادگیری مهارت های بالینی پرستاری از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری، شهر بیرجند سال 1382

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 31

چکیده

 مقدمه و هدف: ما حصل نهایی آموزش نوین در پرستاری با میزان یادگیری فراگیران تعریف می شود. عوامل زیادی بر یادگیری فراگیران موثر است که عدم توجه به آنها, فرایند آموزش را به نتیجه مطلوب نخواهد رساند. دیدگاه فراگیران و فرادهندگان از منابع مهمی است که می تواند راهنمای برنامه ریزان آموزش نوین باشد. هدف این پژوهش تعیین عوامل موثر در یادگیری مهارتهای بالینی از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری است.روش اجرا: این پژوهش توصیفی, تحلیلی در گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و آزاد بیرجند با شرکت 142 نفر از دانشجویان (82 نفر دولتی و 60 نفر آزاد) و 16 نفر از مربیان انجام شد. نمونه گیری بصورت مقطعی در دسترس بوده و پس از مطالعه مقدماتی, پرسشنامه "بررسی دیدگاه دانشجویان و مربیان" با مجموع 64 سوال در زمینه های: عملکرد مربیان, نقش محیط بالینی, ارتباطات بین فردی, برنامه ریزی آموزشی, عوامل حرفه ای و اجتماعی و خصوصیات فردی فراگیران طراحی شد و پس از تعیین روایی و پایایی به همراه فرم اطلاعات دموگرافیک بین دانشجویان و مربیان توزیع و اطلاعات جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.نتایج: در زمینه عملکرد مربیان: 100 درصد از مربیان "ایجاد انگیزه برای یادگیری مهارتهای بالینی در دانشجویان: "71.9 درصد از دانشجویان" انجام تکنیکها توسط مربی برای اولین بار در حضور دانشجو" را موثرترین عامل دانسته اند. در مورد نقش محیط بالینی, از نظر 88.8 درصد از مربیان "تناسب تعداد بخشهای بیمارستانی با مباحث پرستاری و تعداد دانشجویان: "و 71 درصد از دانشجویان" وجود امکانات آموزشی بخشها در حد مطلوب" موثرترین عامل دانسته اند. در حیطه برنامه ریزی آموزشی: موثرترین عامل از نظر 88.8 درصد از مربیان و 68.9 درصد از دانشجویان "ایجاد امکان تمرین کافی در مهارتهای پیش بالینی" بوده است, در زمینه خصوصیات فردی فراگیران: 100 درصد از مربیان "توجه به داشتن انگیزه کافی برای تحصیل هنگام ورود به این رشته", و 76.2 درصد از دانشجویان "در نظر گرفتن اعتماد به نفس دانشجو جهت انجام تکنیکها" را موثرترین عامل ذکر کرده اند و در خصوص عوامل حرفه ای و اجتماعی: 100 درصد از مربیان "حمایت حرفه ای از مربی و دانشجو در موقعیتهای مختلف" و 75.7 درصد از دانشجویان "عدم تبعیض مسوولین دانشگاه بین دانشجویان رشته پرستاری و رشته های دیگر" را موثرترین عامل گزارش نموده اند.بحث: از دیدگاه دانشجویان پرستاری, به ترتیب: عوامل حرفه ای و اجتماعی, ارتباطات بین فردی, عملکرد مربیان, خصوصیات فردی فراگیران, محیط بالینی و برنامه ریزی آموزشی و از دیدگاه مربیان: عوامل حرفه ای و اجتماعی, محیط بالینی, خصوصیات فردی فراگیران, عملکرد مربیان, برنامه ریزی آموزشی و ارتباطات بین فردی بیشترین تاثیر را در یادگیری مهارتهای بالینی داشتند, لذا توجه بیشتر به این عوامل در راستای توسعه محورهای آموزش پرستاری ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصیری، احمد، کاهنی، سیما، و سنایی نژاد، خدیجه. (1382). عوامل موثر بر یادگیری مهارت های بالینی پرستاری از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری, شهر بیرجند سال 1382. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3((ویژه نامه 10))، 31-31. SID. https://sid.ir/paper/439479/fa

    Vancouver: کپی

    نصیری احمد، کاهنی سیما، سنایی نژاد خدیجه. عوامل موثر بر یادگیری مهارت های بالینی پرستاری از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری, شهر بیرجند سال 1382. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛3((ویژه نامه 10)):31-31. Available from: https://sid.ir/paper/439479/fa

    IEEE: کپی

    احمد نصیری، سیما کاهنی، و خدیجه سنایی نژاد، “عوامل موثر بر یادگیری مهارت های بالینی پرستاری از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری, شهر بیرجند سال 1382،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 3، no. (ویژه نامه 10)، pp. 31–31، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/439479/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button