مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,108
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سطح مهارت استفاده از تکنولوژی رایانه ای و اینترنت اعضای هیات علمی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: با توجه به اهمیت ویژه ای در فعالیتهای گوناگون فرهنگی، اقتصادی و صنعتی دارا می باشد، اطلاعات به کالایی بسیار ارزشمند و استراتژیک مبدل شده است. مراکز بسیاری در جهان به تجارت سودآور گردآوری اطلاعات، سازماندهی و ارایه  اطلاعات مشغول هستند. هزینه های بسیار سنگینی که موسسات و دانشگاهها در سراسر جهان جهت تهیه اطلاعات می پردازند گواه اینست که امروزه اطلاعات بعنوان یک عامل تولید و رکن اصلی تولید در ارایه  خدمات محسوب می گردد. حجم تجارت الکترونیک تا پایان سال 2003 از مرز 10 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت متاسفانه سهم ایران در این تجارت پر رنق در کمال ناباوری صفر منظور شده است. لذا با توجه به اهمیت استفاده از تکنولوژی رایانه ای و اینترنت و عوارض شناخته و ضعف افرادیکه که از عدم مهارت استفاده از آن برخوردار هستند و با علم به اینکه تناقضاتی در مورد میزان مهارت استفاده کنندگان از آن گزارش شده است و همچنین نظر به عدم اطلاع از وضعیت آن در دانشگاه متبوع و بمنظور تعیین سطح مهارت استفاده از تکنولوژی رایانه ای و اینترنت، این تحقیق در اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 1381 انجام گرفت. روشها: تحقیق به روش توصیفی(descriptive study) و روی تعداد 100 نفر عضو هیات علمی که بصورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند، انجام گرفت. پس از توجیه طرح و جلب موافقت آنان برای همکاری با طرح، خصوصیات سن، جنس مرتبه علمی وضعیت استخدامی آنان بررسی و ثبت گردید. سپس ابزار سنجش مهارت استفاده از اینترنت و تکنولوژی رایانه ای را در 8 حیطه: دانش استفاده از تکنولوژی، مهارتهای اختصاصی رایانه ای،کسب دانش در مورد تکنولوژی، میزان اطلاعات پایه ای اینترنت،مهارت دریافت اطلاعات از اینترنت،تطابق با تغییرات تکنولوژی ،برایند کلی تکنولوژی بر افراد،اخلاق و تکنولوژی، مطابق استاندارد، بصورت سوالات برای نمونه مطرح و از آنان خواسته شد که یکی از گزینه های: اصلا در مورد من صدق نمی کنید. خیلی در مورد من صدق نمی کند. در نیمی از موارد در مورد من صدق نمی کند. نسبتا در مورد من صدق می کند. خیلی زیاد در مورد من صدق می کند. را انتخاب نمایند و با توجه به نمرات کسب شده و مطابق استاندارد آنها در سه طبقه به بالا، پایین و متوسط طبقه بندی شدند. ثبات و اعتبار پرسشنامه به روش Test-retest روی تعداد 15 نفر غیر از نمونه اصلی بررسی و با استفاده از ضریب همبستگی اسپرین (R = 0.8) تعیین گردید. داده های فرم اطلاعات، طبقه بندی، استراج و با آمار توصیفی ارایه و میزان واقعی عدم مهارت را در کل اعضای هیات علمی با اطمینان 95% تعیین و نقش خصوصیات اعضای هیات علمی بعنوان عوامل مرتبط تعیین گردید. یافته ها: تحقیق روی 100 نفر انجام گرفت که شامل 28 درصد مونث و 72 درصد مذکر و 1 درصد مربی آموزشیار، 21 درصد مربی، 52 درصد استادیادر و 18 درصد دانشیار و 8 درصد استاد می باشند. از نظر وضعیت استخدامی 68 درصد رسمی قطعی، 14 درصد، رسمی آزمایشی و 17درصد، پیمانی 62 درصد، (9.5±%) افراد مهارت پایین استفاده از اینترنت و تکنولوژی رایانه ای را داشته و 13 درصد مهارت بالا (6.6%±) 25 درصد،.مهارت متوسط (8.5%±) استفاده از اینترنت و تکنولوژی رایانه را دارا میباشد (در مجموع 38% مهارت داشته اند)±(8.5% داشته اند). در قلمرو حیطه ها بالاترین درصد مهارت را اعضای هیات علمی در دانش اطلاعات پایه ای اینترنت با 56% و کمترین آنها با 73% مهارت پایین در حیطه عدم اطلاع از اخلاق و تکنولوژی تشکیل میدهد. بعبارتی افراد مورد مطالعه بهترین مهارتی که دارا هستند مهارت دانش پایه ای اینترنت و کمترین آنها عدم اطلاع از اخلاق و تکنولوژی رایانه ای است. نتیجه: نسطح مهارت استفاده از تکنولوژی رایانه ای اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی پایین است و با توجه به اهمیت آن انجام تحقیق تحلیلی برای شناخت عامل اصلی بوجود آورنده و راههای افزایش این مهارت و بدنبال تحقیق تجربی برای کاهش مشکل را محدود درخواست مینمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غلامی، حسن، دژکام، محمود، و ولایی، ناصر. (1381). بررسی سطح مهارت استفاده از تکنولوژی رایانه ای و اینترنت اعضای هیات علمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/445897/fa

    Vancouver: کپی

    غلامی حسن، دژکام محمود، ولایی ناصر. بررسی سطح مهارت استفاده از تکنولوژی رایانه ای و اینترنت اعضای هیات علمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/445897/fa

    IEEE: کپی

    حسن غلامی، محمود دژکام، و ناصر ولایی، “بررسی سطح مهارت استفاده از تکنولوژی رایانه ای و اینترنت اعضای هیات علمی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/445897/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button