مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,796
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

789
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مهارت اعضای هیات علمی و نیاز آموزشی آنان در مورد روش های تدریس بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 118

چکیده

 مقدمه: شناسایی نیازهای آموزشی و سطح مهارت اساتید در امر تدریس, برای برنامه ریزی رشد و تعالی هیات علمی ضرورت دارد. این مطالعه با هدف تعیین سطح مهارت و نیاز آموزشی اساتید در مورد روش های تدریس کارآموزی و کارورزی انجام شد تا بر این اساس محتوی آموزشی کارگاه های روش تدریس با نیاز آموزشی اساتید متناسب گردد. روش ها: در یک مطالعه توصیفی با نمونه گیری تصادفی طبقه ای, 108 نفر اعضای هیات علمی مدرس دروس کارآموزی و کارورزی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1383, پرسشنامه ای 16 گزینه ای در زمینه سطح مهارت خود و نیاز آموزشی موضوعات مربوط به روش های تدریس در کارآموزی و کارورزی بالینی را بطور خودایفا تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها به صورت میانگین, انحراف معیار ارایه و ارتباط متغیرها با رگرسیون خطی در نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج: اساتید در مورد کلیه 16 موضوع مورد بررسی نیاز آموزشی داشتند و سطح مهارت خود را حداقل معادل تسلط در حد اجرا می دانستند و در زمینه استفاده از نتایج ارزشیابی برای رفع اشکالات تدریس, ضبط ویدیویی و تهیه فیلم آموزشی پایین دانستند. مهم ترین اولویت های نیاز آموزشی شامل : منابع اطلاع رسانی و مجموعه مجلات الکترونیکی, روش های ارزشیابی مهارت های بالینی, استفاده از نتایج ارزشیابی برای شناسایی اشکالات تدریس بود. بین سطح مهارت و نیاز آموزشی اساتید و مشخصات دموگرافیک رابطه معنی داری وجود نداشت. نتیجه گیری: با اینکه اساتید در اکثر موارد مهارت خود را نسبتا در حد تسلط ارزیابی نمودند ولی نیازمند آموزش بیشتر بودند. کارگاه های روش تدریس و ارزیابی دانشجو نیاز به اصلاح و بازنگری دارد و محتوی و مباحث کارگاه باید متناسب با نیاز آموزشی اساتید طراحی گردد و از روش های مختلف آموزشی مانند: کارگاه های آموزشی, کتب و جزوات, خودآموز و فیلم آموزشی استفاده شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فرهادیان، فریبا، توتونچی، مینا، چنگیز، طاهره، حقانی، فریبا، و اویس قرن، شهرام. (1386). مهارت اعضای هیات علمی و نیاز آموزشی آنان در مورد روش های تدریس بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7(1 (پیاپی 17))، 109-118. SID. https://sid.ir/paper/59244/fa

Vancouver: کپی

فرهادیان فریبا، توتونچی مینا، چنگیز طاهره، حقانی فریبا، اویس قرن شهرام. مهارت اعضای هیات علمی و نیاز آموزشی آنان در مورد روش های تدریس بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1386؛7(1 (پیاپی 17)):109-118. Available from: https://sid.ir/paper/59244/fa

IEEE: کپی

فریبا فرهادیان، مینا توتونچی، طاهره چنگیز، فریبا حقانی، و شهرام اویس قرن، “مهارت اعضای هیات علمی و نیاز آموزشی آنان در مورد روش های تدریس بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 7، no. 1 (پیاپی 17)، pp. 109–118، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59244/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button