مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,452
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

535
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرایند بهبود کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه های استان اصفهان: مقایسه ای بر اساس مقیاس AQIP

صفحات

 صفحه شروع 132 | صفحه پایان 141

کلیدواژه

برنامه بهبود کیفیت آموزشی (AQIP)Q3

چکیده

 مقدمه: بهبود کیفیت در آموزش عالی از رویکردهایی است که در دهه اخیر در بسیاری از نظام های آموزش عالی و دانشگاه های جهان مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش, تعیین و مقایسه وضعیت بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی استان اصفهان بود.روش ها: در این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی, از دو ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده گردید. پرسشنامه بر اساس مقیاس AQIP توسط پژوهشگر تهیه شده و دارای 26 سوال و مصاحبه از نوع نیمه سازمان یافته بود. حجم نمونه (n=260) از جامعه آماری پژوهش, یعنی, کلیه اعضای هیات علمی شش دانشگاه استان اصفهان انتخاب شد. در نمونه گیری از شیوه طبقه ای متناسب با حجم استفاده گردید. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های t و تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. داده های به دست آمده از مصاحبه ها نیز مقوله بندی شد.نتایج: میانگین نمرات شش زیر مقیاس بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه های گروه نمونه کمتر از میانگین فرضی 3 در طیف پنج درجه ای لیکرت بود. میانگین کلی بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی برابر با 97/2 و در غیر علوم پزشکی برابر با 82/2 که تفاوت معنی داری با یکدیگر دارند. بین میانگین های نمرات بهبود کیفیت آموزشی در گروه های مربی, استادیار و دانشیار به بالا, تفاوت معنی داری وجود نداشت. مصاحبه شوندگان به چهار مانع عمده در بهبود کیفیت آموزشی دانشگاه ها تاکید نمودند.نتیجه گیری: مدیریت آموزش در دانشگاه ها, برای رویارویی با چالش ها و مسایل خود ضروری می باشد. لازم است استراتژی ها و برنامه های آموزشی متناسب با نیازها و انتظارات جامعه و دانشجویان باشد و به جای تاکید بیش از اندازه به جنبه های کمی, به شاخص های بهبود کیفیت آموزشی تاکید شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هویدا، رضا، و مولوی، حسین. (1387). فرایند بهبود کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه های استان اصفهان: مقایسه ای بر اساس مقیاس AQIP. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(1 ( پیاپی 19))، 132-141. SID. https://sid.ir/paper/445930/fa

    Vancouver: کپی

    هویدا رضا، مولوی حسین. فرایند بهبود کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه های استان اصفهان: مقایسه ای بر اساس مقیاس AQIP. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1387؛8(1 ( پیاپی 19)):132-141. Available from: https://sid.ir/paper/445930/fa

    IEEE: کپی

    رضا هویدا، و حسین مولوی، “فرایند بهبود کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه های استان اصفهان: مقایسه ای بر اساس مقیاس AQIP،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 8، no. 1 ( پیاپی 19)، pp. 132–141، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/445930/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button