مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان دستیابی به حداقل های یادگیری در بخش چشم از دیدگاه کارورزان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهمن 1382

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: هدف از آموزش در دانشگاه علوم پزشکی، تربیت پزشکان توانمند در زمینه ارتقا سلامت جامعه در مقوله ‎های پیش ‏گیری،درمان و توان بخشی است.یکی از عوامل عمده ‏ای که می‏تواند آموزش را از حالت ایستا به مسیری پویا و موثر هدایت کند ارزشیابی است. شواهد و قرائن نشان می دهد برنامه آموزش فعلی با نیازهای پس از فارغ التحصیلی پزشکان همخوانی نداشته و گاه موجب بروز مشکلاتی هم برای پزشکان و هم برای گیرندگان خدمت گردیده است. پروژه مطالعاتی حاضر به بررسی نگرش بخشی از فراگیران (کارورزان) در زمینه مسایل آموزشی تئوری و عملی در یکی از حساس ترین گروههای آموزش یعنی گروه چشم پرداخته و برای تعیین این موضوع میزان دستیابی به حداقل های آموزشی مصوب وزارتخانه و نیز شرایط کلی آموزش در بخش فوق را مورد مداقه قرار داده است.روش و ابزار: مطالعه از نوع توصیفی است که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشکده پزشکی در بهمن ماه 1382 انجام شد. روش جمع‎ آوری اطلاعات پرسشنامه ای که در 15 سوال تنظیم شده بود با حجم نمونه کاملا مشخص که 11 سوال آن به شکل نگرش بسته (لیکرت) و 4 سوال به شکل سوالات باز بود تعداد 40 کارورز بخش چشم که حداقل 4 ماه از دوره اینترنی را گذرانده بودند انتخاب شد ند روایی و پایایی به دقت و با استفاده از نظرات اساتید و کارشناسان صاحب نظر تعیین شد. نتایج: 5/72% کارورزان آموزش در اورژانس را نسبت به بقیه عرصه ها (یعنی درمانگاه،اطاق عمل، راند بخش) مفیدتر ذکر کردند. در خصوص طول مدت یک ماهه بخش چشم 5/67% با نظر ”زیاد است کم شود“ موافق بودند. نحوه آموزش در بیمارستان فیض را 55% متوسط و بیمارستان فارابی را 55% ضعیف نظر داده بودند معاینه فیزیکی چشم را 100% بطور مستقیم انجام داده اند و 85%انجام معاینه توسط استاد را دیده اند. معاینه با اسلیت لامپ 95% بطور مستقیم انجام داده اند و 75% انجام معاینه توسط استاد را دیده اند. معاینه فوندوسکوپی مستقیم و بررسی دیسک عروق رتین 70% بطور مستقیم انجام داده اند و 5/62% دیده اند.بیشترین فعالیت و مهارت کارورزان در پایان دوره معاینه فیزیکی چشم و درآوردن جسم خارجی می باشد که به ترتیب 100% و 5/92% می باشد و کمترین فعالیت و مهارت کارورزان تخمین میزان بینایی به روش Confrontation و شیونز می باشد که 5/12% انجام داده اند و 5/27% دیده اند.نتیجه گیری: نظرسنجی از کارورزان و کارآموزان در ارتباط با فرآیند آموزش بالینی روش روتین و شناخته شده ای است که موجب می شود نظر آنان (که صاحبان اصلی فرآیند هستند) در برنامه ریزی لحاظ شود. نظرسنجی حاضر فرآیند آموزش در بخش چشم از دو جنبه کمی و کیفی را مورد بررسی قرار داده است و با عنایت به تخصصی بودن بخش چشم و نظرات شفاهی تعدادی از کارورزان و بنا به سفارش معاونت آموزش بالینی دانشکده پزشکی انجام شده است. موارد فوق نشان میدهد باید در زمینه آموزش بیماریهای سرپایی و درمانگاهی کارورزان برنامه ریزی شده همچنین برنامه ای جهت ارتقا کیفیت آموزش در بیمارستان فارابی تهیه و یا این بیمارستان از فرایند آموزشی حذف شود ضمنا حداقل های آموزشی مورد بازنگری، مجددا تعریف و منطبق بر نیاز فراگیران و جامعه و برحسب اولویت تنظیم شود و شیوه هایی جهت اطمینان از مهارت کافی کارورزان پیش بینی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیان ارثی، فرزان، تابان، حبیب اله، و ابراهیمی، امراله. (1384). بررسی میزان دستیابی به حداقل های یادگیری در بخش چشم از دیدگاه کارورزان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهمن 1382. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/447109/fa

    Vancouver: کپی

    کیان ارثی فرزان، تابان حبیب اله، ابراهیمی امراله. بررسی میزان دستیابی به حداقل های یادگیری در بخش چشم از دیدگاه کارورزان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهمن 1382. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/447109/fa

    IEEE: کپی

    فرزان کیان ارثی، حبیب اله تابان، و امراله ابراهیمی، “بررسی میزان دستیابی به حداقل های یادگیری در بخش چشم از دیدگاه کارورزان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهمن 1382،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447109/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button