مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

542
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و مهارت دانشجویان مامایی در خصوص احیا نوزاد

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: گذر از مرحله داخل رحمی و قدم نهادن به دنیای خارج از رحم احتمالا پر مخاطره ترین واقعه زندگی هر فردی است. تقریبا 100% از نوزادان هنگام تولد برای شروع تنفس نیاز به اندکی کمک دارند و حدود 1% نیز به اقدامات گسترده جهت احیا نیازمند هستند و باید توجه داشت که آسفکسی زایمانی علت حدود %19 از 5 میلیون مرگ سالیانه نوزادان در سراسر جهان را به خود اختصاص می باشد. این مساله به این معنا است که با به کار بستن ماهرانه روشهای احیا نوزاد پیش آگهی بیش از یک میلیون مرگ نوزاد در سال بهبود خواهد یافت. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و مهارت دانشجویان مامایی در خصوص احیا نوزاد انجام گردید.روش و ابزار: پژوهش حاضر یک پژوهش مداخله ای می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان ترم 5 و 7 کارشناسی پیوسته مامایی و ترم 2 و 4 کارشناسی ناپیوسته مامایی می باشند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل یک پرسشنامه و یک چک لیست بود. پرسشنامه فوق الذکر در 6 بخش در خصوص مراحل انجام احیا (مقدمه، گامهای اولیه، کاربرد بگ و ماسک، فشردن قفسه سینه، لوله گذاری داخل تراشه و دارو درمانی) تنظیم شد که در دو مرحله قبل و بعد از انجام آموزش توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل گردید. چک لیست سنجش مهارت نیز در 5 بخش در خصوص مراحل انجام احیا (گامهای احیا، کاربرد بگ و ماسک، فشردن قفسه سینه، لوله گذاری داخل نای و درمان دارویی) تنظیم شد که از طریق مشاهده دانشجویان به هنگام انجان احیا در اتاق پراتیک مامایی در دو مرحله قبل و بعد از آموزش توسط دو کارشناس پرستاری شاغل در واحد بیهوشی اتاق عمل تکمیل گردید. اطلاعات پس از استخراج در سیستم نرم افزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی و آزمون آماریT زوج استفاده گردید.نتایج: یافته های پژوهش نشان دهنده آن بود که قبل از آموزش آگاهی و مهارت دانشجویان در خصوص مراحل احیا در اکثر موارد در حد ضعیف تا متوسط بوده است. همچنین آزمون آماری زوجی نشان دهنده وجود اختلاف معنی دار بین میزان آگاهی و مهارت دانشجویان در هر شش حیطه ذکر شده مربوط به احیا قبل و بعد از آموزش بود. نتیجه گیری: اساسا آگاهی و مهارت در خصوص انجام احیا با انجام آموزش علمی و عملی ارتقا خواهد یافت وبا توجه به تاثیر انجام احیا در کاهش مرگ ومیر کودکان تازه متولد شده به نظر میرسد آموزش علمی و عملی با استفاده از تکنیک های آموزشی مدرن و با استفاده از ابزارهای پیشرفته مانند مدلها و مولاژهای مدرن امری لازم می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمی، حسین، بلبل حقیقی، ناهید، پورحیدری، محبوبه، و عودی، داوود. (1384). بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و مهارت دانشجویان مامایی در خصوص احیا نوزاد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/447117/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمی حسین، بلبل حقیقی ناهید، پورحیدری محبوبه، عودی داوود. بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و مهارت دانشجویان مامایی در خصوص احیا نوزاد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/447117/fa

    IEEE: کپی

    حسین ابراهیمی، ناهید بلبل حقیقی، محبوبه پورحیدری، و داوود عودی، “بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و مهارت دانشجویان مامایی در خصوص احیا نوزاد،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447117/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button